Kimi Räikkönen – Jäämiehen tarina Formula 1 -huipulla

Kimi Räikkönen on suomalainen autourheilun supertähti ja Formula 1 -maailmanmestari, joka tunnetaan jäätävän rauhallisesta tyylistään ja lempinimellä “Jäämies”. Hän ajoi poikkeuksellisen pitkän ja menestyksekkään F1-uran vuosina 2001–2021 ja saavutti sinä aikana yhden maailmanmestaruuden (2007) sekä lukuisia voittoja ja palkintosijoja. Räikkönen on kaikkien aikojen menestynein suomalainen F1-kuljettaja voitoilla, podium-sijoituksilla ja nopeimmilla kierroksilla mitattuna. Hänen vähäeleinen ja lakoninen persoonansa radalla ja sen ulkopuolella on tehnyt hänestä fanien suosikin ympäri maailmaa.

Suomalainen F1-kuljettaja Kimi Räikkönen tunnettiin lempinimellä “Jäämies” hillityn ja kylmähermoisen olemuksensa vuoksi.

Tärkeimpiä saavutuksia ja tietoja Kimi Räikkösestä:

  • Formula 1 -maailmanmestari 2007: Räikkönen voitti maailmanmestaruuden Ferrarilla kaudella 2007.
  • Grand Prix -voitot: Urallaan Räikkönen saavutti 21 osakilpailuvoittoa ja 103 palkintosijaa F1:ssä.
  • Ennätyksellinen kokemus: Hän kilpaili F1:ssä 349 osakilpailussa ja oli uransa päättyessä sarjan kokenein kuljettaja (eniten GP-startteja).
  • Lempinimi “Iceman”: McLaren-talli antoi Räikköselle lisänimen Jäämies tämän viileän olemuksen takia, ja nimi on seurannut häntä koko uran ajan.
  • Monipuolinen kuljettaja: F1-uran ohella Räikkönen kilpaili myös rallin MM-sarjassa, NASCAR-sarjassa, sekä harrasti mm. moottorikelkkakilpailuja ja motocrossia uransa aikana.

Seuraavissa luvuissa syvennytään Kimi Räikkösen elämäntarinaan, uraan ja henkilökohtaiseen elämään – aina varhaisvuosista Formula 1 -huipulle, perhe-elämään ja taloudellisiin menestyksiin asti. Artikkelissa käsitellään myös Räikkösen ikäpituus, perhe (vaimo ja lapset), sekä kurkistetaan hänen omaisuuteensa, kuten luksustalo Sveitsissä, miljoonajahtiin (vene) ja uran aikaisten tulojen (palkka ja net worth) kertymiseen. Lisäksi tutustumme Kari Hotakaisen kirjoittamaan suosittuun elämäkertaan Tuntematon Kimi Räikkönen (kirja) sekä Kimin läsnäoloon sosiaalisessa mediassa, kuten Instagramissa.

Varhainen elämä ja uran alkuvaiheet

Kimi-Matias Räikkönen syntyi 17. lokakuuta 1979 Espoossa tavalliseen suomalaisperheeseen. Jo nuorena hänen kiinnostuksensa moottoriurheiluun oli ilmeistä – Kimi aloitti karting-harrastuksen 10 vuoden iässä ja osoitti heti lahjakkuutta ja intohimoa lajia kohtaan. Teini-iässä Räikkönen kilpaili kartingin sarjoissa kansainvälisesti; tunnettu anekdootti kertoo hänen jatkaneen ajoa Monacon kartingkilpailussa, vaikka auton ohjauspyörä oli irronnut – mikä osoitti nuoren kuljettajan peräänantamattomuuden. Kartingvuosien menestys huipentui mm. nuorten Pohjoismaiden mestaruuteen, ja pian Kimi siirtyi isompiin luokkiin: hän kilpaili Formula Ford -sarjassa ja Britannian Formula Renault -sarjassa vuosina 1999–2000 menestyen erinomaisesti.

Räikkösen huippulahjakkuus huomattiin nopeasti. Vaikka hänellä oli takanaan vain 23 lähtöä autojen ratasarjoissa, antoi Sauber-talli hänelle tilaisuuden testata Formula 1 -autoa syksyllä 2000. Kimin nopeus ja kylmähermoisuus tekivät vaikutuksen. Sauber salaili jopa nuoren kuljettajansa testituloksia kilpailijoilta – ettei kukaan veisi lupausta nenän edestä. Formula 1:n hallinto myönsi Räikköselle superlisenssin erityisluvalla kaudelle 2001, vaikka kokemusta oli vähän, mikä kertoo hänen poikkeuksellisesta potentiaalistaan 20-vuotiaana tulokaskuljettajana.

Debyytti Formula 1:ssä 2001: Kimi Räikkönen ajoi ensimmäisen F1-kilpailunsa Sauber-tallin autolla Australian GP:ssä maaliskuussa 2001. Tulokaskausi sujui mainiosti: Räikkönen keräsi heti avauskilpailussaan pisteitä (6. sija Australiassa) ja yhteensä 9 MM-pistettä kauden aikana, mikä auttoi Sauber-tallin historialliseen tulokseen (neljäs sija valmistajien MM-sarjassa). Nuorukaisen rauhallinen olemus ja nopeus radalla herättivät vertauksia toiseen kuuluisaan suomalaiseen, Mika Häkkiseen, ja suuremmat tallit kiinnittivät huomionsa Räikköseen.

McLaren-vuodet ja maailmanmestaruuden metsästys (2002–2006)

Kaudeksi 2002 Kimi Räikkönen siirtyi legendaariseen McLaren-talliin korvaten juuri uransa lopettaneen Mika Häkkisen. McLarenilla Räikkönen pääsi käsiksi voittavaan autoon ja vakiinnutti paikkansa huippukuljettajien joukossa. Jo ensimmäisessä kilpailussaan McLarenilla (Australian GP 2002) Räikkönen ajoi heti palkintopallille (3. sija), osoittaen kuuluvansa kärkikastiin. Ensimmäinen GP-voitto antoi kuitenkin odottaa – se tuli Malesian GP:ssä maaliskuussa 2003.

Räikkösen kausi 2003 oli läpimurto: hän taisteli tiukasti Michael Schumacheria vastaan maailmanmestaruudesta aina viimeiseen osakilpailuun asti. Kimi sijoittui lopulta MM-pisteissä toiseksi vain kahden pisteen erolla Schumacheriin. Myös kaudella 2005 Räikkönen oli erittäin lähellä mestaruutta – jälleen hän sijoittui MM-hopealle, tällä kertaa Fernando Alonsoa vastaan käydyn mestaruustaiston päätteeksi. Nuo kaudet nostivat Räikkösen supertähdeksi: hänet tunnettiin huikeasta nopeudestaan, rohkeista ohitusliikkeistään sekä maltillisesta elekielestään niin voiton kuin pettymyksen hetkellä.

McLaren-vuosia varjostivat toisaalta tekniset ongelmat. Kimin auto kärsi useasti luotettavuusvioista (erityisesti moottoririkoista) kausilla 2003–2005, mikä vei häneltä useita varmoja voittoja ja pisteitä. Tästä huolimatta Räikkönen keräsi mainetta “kaikkien vauhdikkaimpana kuljettajana”, joka pystyi ongelmista huolimatta venymään huippusuorituksiin. Esimerkiksi kaudella 2005 hän voitti 7 osakilpailua – eniten kaikista – vaikka hävisikin mestaruuden lopulta luotettavammalla autolla ajaneelle Alonsolle. Kimi palkittiin myös Autosport-lehden Vuoden kansainvälinen kuljettaja -palkinnolla 2005 osoituksena arvostuksesta. McLarenilla vietetyt vuodet sementöivät Räikkösen aseman yhtenä F1-sirkuksen kirkkaimmista nimistä, vaikka maailmanmestaruus jäi täpärästi saavuttamatta tuona aikana.

Ferrarilla maailmanmestariksi (2007–2009)

Vuonna 2007 Kimi Räikkönen otti urallaan uuden askeleen siirtymällä Ferrarin tehdastalliin Michael Schumacherin seuraajaksi. Paineet olivat kovat, mutta Räikkönen vastasi huutoon välittömästi. Debyyttikilpailussaan Ferrarilla (Australian GP 2007) hän nappasi voiton, mikä loi vankan pohjan mestaruustaistelulle. Kauden edetessä nähtiin tiukka kolminkamppailu mestaruudesta Räikkösen, hänen tallikaverinsa Felipe Massan sekä McLaren-kuljettajien (Fernando Alonso ja Lewis Hamilton) kesken.

Finaaliratkaisu nähtiin dramaattisesti kauden viimeisessä osakilpailussa Brasiliassa 2007. Lähtöasetelmissa Hamilton johti pisteissä, mutta Räikkönen onnistui nousemaan mestariksi voittamalla kilpailun ja koko MM-sarjan yhden pisteen erolla Alonsoon ja Hamiltoniin – tämä oli yksi F1-historian tiukimmista mestaruusratkaisuista. Kimi Räikkösestä tuli maailmanmestari 2007, ensimmäisenä suomalaisena sitten Mika Häkkisen (1998–1999). Samalla hänestä tuli Ferrarin historian kolmas suomalaiskuljettaja ja suuri sankari niin Italiassa kuin kotimaassaan Suomessa.

Maailmanmestaruuden jälkeiset vuodet 2008–2009 Ferrarilla eivät tuottaneet toista titteliä, mutta Räikkönen jatkoi korkealla tasolla. Kaudella 2008 hän johti MM-sarjaa alkukaudesta ja kirjasi peräti 10 kilpailun nopeinta kierrosta (voittaen DHL Fastest Lap -palkinnon toista vuotta putkeen). Kuitenkin muutamat epäonniset kilpailut pudottivat hänet pistetaulukossa kolmanneksi tuona vuonna. Vuonna 2009 Ferrarin suorituskyky heikkeni suhteessa uusiin haastajiin (kuten Brawn GP ja Red Bull), ja Räikkönen pystyi saavuttamaan vain yhden voiton. Ferrari päätti uudistaa kuljettajakokoonpanoaan kauden 2009 lopussa ja solmi sopimuksen Fernando Alonson kanssa. Tämä johti tilanteeseen, jossa Ferrari osti Räikkösen ulos voimassa olleesta sopimuksestaan vuoden 2010 osalta – Kimi sai tiettävästi noin 20 miljoonan dollarin korvauksen siitä, ettei ajanut Ferrarilla kaudella 2010. Niinpä Räikkösen ensimmäinen Ferrarin aikakausi päättyi vuoden 2009 jälkeen, ja hän jäi hetkeksi pois Formula 1 -radoilta.

Ralliseikkailu ja tauko Formula 1:stä (2010–2011)

F1-uransa ensimmäisen vaiheen jälkeen Kimi Räikkönen yllätti monet moottoriurheilumaailmassa siirtymällä rallin pariin. Hän osallistui rallin MM-sarjaan (WRC) kausilla 2010–2011, aluksi Citroën Junior -tehdastiimin kuljettajana ja myöhemmin omassa ICE 1 Racing -yksityistiimissään. Räikkönen osoitti olevansa monipuolinen kuljettaja: vaikka rallin ajotekniikka poikkeaa huomattavasti rata-autoilusta, hän saavutti kelpo tuloksia uudessa lajissa. Kimin paras yksittäinen rallisijoitus oli 5. sija Turkin MM-rallissa 2010, ja hän onnistui voittamaan yhden erikoiskokeen samana vuonna. Kahden vuoden aikana Räikkönen keräsi rallin MM-sarjassa yhteensä 59 pistettä – mikä on kunnioitettava saldo lajin ensikertalaiselle.

Rallivuosinaan Räikkönen tuli tunnetuksi myös rennommasta esiintymisestään ilman F1:n tiukkaa mediahuomiota. Hän kilpaili nimimerkillä “James Hunt” eräissä epävirallisissa kisoissa (kunnioittaen 1970-luvun F1-mestaria) ja osallistui jopa moottorikelkkakilpailuihin ja pienempiin autourheilutapahtumiin nimettömänä, vain huvin vuoksi. Yksi värikäs episodi näiltä vuosilta oli, kun Räikkönen ystävineen osallistui Poker Run –venekilpailuun Hankoniemellä 2007 pukeutuneena gorillapukuun – tempaus, josta muodostui mediahuhu, johon Kimi itse totesi pilke silmäkulmassa: “Niin, mutta oliko se oikeasti edes minä?”. Rallikokeilut osoittivat, että Räikkösen into moottoriurheiluun ulottui F1:ää laajemmalle ja että hän uskalsi tarttua uusiin haasteisiin urallaan.

Paluu Formula 1:een – Lotus-vuodet (2012–2013)

Kahden vuoden F1-tauon jälkeen Kimi Räikkönen teki odotetun paluun kuninkuusluokkaan kaudella 2012, liittyen Lotus F1 Teamiin (entinen Renault’n tehdastalli). Paluu osoittautui menestyksekkääksi. Räikkönen ajoi kuin ei olisi poissa ollutkaan – hän oli heti avauskilpailusta lähtien vahva suorittaja ja keräsi tasaisesti pisteitä. Kauden kohokohdaksi muodostui voitto Abu Dhabin GP:ssä 2012, joka oli Räikkösen uran 19. GP-voitto. Tuon kilpailun yhteydessä syntyi myös kuuluisa radioajatus: tallin insinöörin antaessa neuvoja Kimi vastasi tiukasti: “Leave me alone, I know what I’m doing!” (suom. “Anna minun olla rauhassa, tiedän mitä teen!”), mikä tiivisti osuvasti Jäämiehen itsevarman asenteen. Voitto Abu Dhabissa oli Lotuksen ensimmäinen ykköstila pitkään aikaan ja sinetöi Räikkösen paluun huipulle.

Kausi 2012 oli kauttaaltaan vahva – Kimi ajoi kolmanneksi kuljettajien MM-pisteissä, haastoi kärkitallit säännöllisesti ja keräsi palkintopallisijoituksia. Myös kaudella 2013 tahti jatkui: Räikkönen voitti kauden avauskilpailun Australiassa 2013 tyylikkäästi ja johti MM-sarjaa alkukeväästä. Lotus-talli kuitenkin kamppaili kauden mittaan talousongelmien kanssa, mikä alkoi vaikuttaa suorituskykyyn ja kehitystyöhön. Räikkönen itse paljasti myöhemmin, että Lotus jäi hänelle velkaa merkittäviä summia menestysbonuksia – yli 6 miljoonaa dollaria – kun tallilla ei lopulta ollut varaa maksaa sovittuja bonuksia Kimin loistosuorituksista. Tästä huolimatta Räikkönen jatkoi ajamista loppukauden kunnialla, kunnes selkävaivat pakottivat hänet jättämään kauden kaksi viimeistä kisaa väliin leikkauksen vuoksi.

Lotus-vuosina Kimi Räikkönen palautti itsensä eliittikuljettajien joukkoon. Hän osoitti pystyvänsä johtamaan keskikastin tallin voittoihin ja taistelemaan mestareita vastaan. Monien mielestä juuri Lotuksen kausien rento ilmapiiri sopi Kimin luonteelle – hän sai ajaa ilman ylimääräistä poliittista painetta, ja tulokset puhuivat puolestaan. Räikkösen pistekeskiarvo 2012–2013 oli huippuluokkaa, ja hän oli jälleen haluttu nimi isojen tallien ostoslistoilla.

Uusi aika Ferrarilla (2014–2018)

Syksyllä 2013 julkistettiin sensaatiomainen uutinen: Kimi Räikkönen palaa Ferrarin kuljettajaksi kaudelle 2014. Ferrarin ja Räikkösen tiet kohtasivat uudelleen kahden vuoden Lotus-seikkailun jälkeen. Paluuseen Maranelloon liittyi suuria odotuksia – fanit toivoivat uuden menestysjakson alkavan. Kaudet 2014–2018 Ferrarilla olivat kuitenkin vaihtelevia.

Vuonna 2014 Räikkönen ajoi tallikaverinaan Fernando Alonso, mutta Ferrari-auton suorituskyky ei riittänyt voitoista taistelemiseen. Kimin sopeutuminen uuteen autoon oli myös haastavaa, ja kausi jäi vaisuksi ilman palkintopallisijoja. Tallin sisällä alkoi kuitenkin uusi projekti Sebastian Vettelin liittyessä Ferrarille 2015 Alonson tilalle. Vettelin ja Räikkösen yhteistyö Ferrarilla sujui hyvässä hengessä. Kimi toimi usein tallin “kakkoskuljettajana” Vettelin mestaruushaaveiden tukena, mutta hänellä oli myös omat loiston hetkensä: Räikkönen nousi palkintopallille useita kertoja näinä vuosina ja ajoi mm. MM-sarjan kolmanneksi kaudella 2018 Vettelin ja Hamiltonin takana.

Räikkösen toisen Ferrari-ajan kruununjalokivi oli USA:n GP 2018. Siellä, lokakuussa 2018, 39-vuotias Kimi ajoi voittoon Austinissa, Teksasissa – uskomattomat 113 kilpailua edellisestä voitostaan. Tämä voitto oli erityisen tunteikas, sillä moni oli jo epäillyt, ettei Kimiä enää nähtäisi GP-voittajana. Räikkönen osoitti epäilijöiden olleen väärässä, ja kokeneesta iästään huolimatta hän taituroi mestarillisesti Mercedeksen ja Red Bullin tähtikuljettajien edelle. Voitto jäi Räikkösen F1-uran viimeiseksi (21. voitto) ja samalla hänestä tuli vanhimmalla iällä osakilpailun voittanut kuljettaja moneen vuoteen.

Kauden 2018 päätteeksi Ferrari päätti jälleen uudistaa kuljettajakaartiaan nuoremmaksi ja ilmoitti että monacolainen Charles Leclerc korvaa Räikkösen kaudella 2019. Kimi Räikkösen toinen stintti Ferrarilla tuotti paljon hyviä muistoja ja nosti hänet tilastollisesti merkittävimpien Ferrari-kuljettajien joukkoon. Suomalaiselle itselleen erityisesti voitto USA:ssa sekä Italian GP:n paalupaikka 2018 (Ferrarin kotiradalla Monzassa) olivat ikimuistoisia kohokohtia veteraanin uran loppuvuosina.

Viimeiset F1-vuotet Alfa Romeolla (2019–2021)

Ferrari-uran jälkeen Kimi Räikkönen ei suinkaan ollut valmis eläköitymään, vaan siirtyi takaisin sinne, mistä kaikki alkoi – Sauberille, joka toimi tuolloin nimellä Alfa Romeo Racing. Hän solmi kaksivuotisen sopimuksen kausille 2019–2020, myöhemmin jatkaen vielä kauden 2021. Alfa Romeolla Räikkönen toi kokemusta ja mainetta keskikastin talliin, ja hänen roolinsa oli toimia kehittäjänä sekä tasaisen varmana pisteidentuojana tallille.

Kaudella 2019 Räikkönen ajoikin vakuuttavasti: heti avauskilpailuissa hän saavutti pistesijoja Alfa Romeon kalustolla. Vaikka palkintopallisijoille tai voittoihin auto ei riittänyt, Kimi osoitti ajotaidoillaan pystyvänsä taistelemaan keskikastin kärkeä vastaan. Hän keräsi kaudella 2019 yhteensä 43 MM-pistettä, mikä oli selvästi enemmän kuin tallikaveri ja piti Alfa Romeon valmistajien sarjan kahdeksantena.

Vuonna 2020 F1-sarja kohtasi haasteita koronapandemian muodossa, ja kisakalenteri meni myllerrykseen. Räikkönen jatkoi tasaisen varmaa työtään vaikeassa tilanteessa, vaikka Alfa Romeon suorituskyky heikkeni hieman. Silti Kimi saavutti muutamia pistesijoja ja teki yhden ikimuistoisen lähdön Portugalin GP:ssä 2020, jossa hän nousi lähdössä peräti kymmenen sijaa ylemmäs ensimmäisen kierroksen aikana – muistutus hänen yhä tallella olevasta taidostaan. Kaudella 2021 auto oli edelleen haastava, ja Räikkönen ylsi pisteille vain kahdesti.

Syyskuussa 2021 Kimi Räikkönen ilmoitti, että kausi 2021 jäisi hänen viimeisekseen Formula 1:ssä. Abu Dhabin päätöskilpailu 2021 oli hänen jäähyväisensä F1:lle – kilpailu päättyi tosin keskeytykseen jarruviasta johtuen, mutta se ei himmentänyt hetkeä. Räikkösestä tuli tuolloin tilastojen valossa F1-historian eniten kilpailuja ajanut kuljettaja (349 starttia) ja yksi vain kahdesta kuljettajasta, jotka olivat kilpailleet F1:ssä yli 20 kautta (toinen on Michael Schumacher). Kimi sai lähtöruudukossa kunniaksi läksiäisseremonioita, ja muiden tallien jäsenetkin liittyivät kunnioittamaan Jäämiehen pitkää uraa.

Räikkösen F1-uran loppu oli monella tapaa aikakauden päätös. Hän jätti taakseen sarjan viimeisenä 2000-luvun alussa debytoineena kuljettajana ja yhtenä suurimmista persoonista. Kimi osoitti, että omalla tavallaan, vähillä sanoilla ja puhtaasti ajamalla, voi saavuttaa fanien arvostuksen ja pitkäkestoisen menestyksen moottoriurheilun huipulla.

Ikä ja pituus – Kimi Räikkösen henkilötiedot

Kimi Räikkösen ikä: Räikkönen on syntynyt 17.10.1979, joten vuonna 2025 hän on 45-vuotias. Kimi debytoi F1:ssä nuorena, vain 21-vuotiaana, ja kilpaili lajissa yli kahden vuosikymmenen ajan aina 42-vuotiaaksi saakka. Hänen pitkä uransa on poikkeuksellinen, sillä harva kuljettaja yltää sellaiseen kokemukseen. Iästään huolimatta Räikkönen säilytti fyysisen kuntonsa erinomaisena loppuun asti – hän totesi usein, että ajaminen on edelleen hauskaa, mutta aika perheen kanssa veti lopulta pidemmän korren uran jatkamisen sijaan.

Kimi Räikkösen pituus: Räikkönen on 175 senttimetriä pitkä. Tämä on hieman keskimääräistä lyhyempi suomalaismiehen pituus (Suomessa miesten keskipituus ~180 cm), mutta Formula 1 -kuljettajalle 175 cm on varsin ihanteellinen mitta. F1-autoissa kuljettajan kehon mitat vaikuttavat auton painoon ja aerodynamiikkaan, ja liian pitkä kuljettaja voi kärsiä ahtaasta ohjaamosta. Räikkösen pituus on samalla viivalla monien muiden huippukuljettajien kanssa – esimerkiksi Lewis Hamilton ja Fernando Alonso ovat suunnilleen samankokoisia miehiä. Kimin paino on uran aikana liikkunut noin 70 kilogramman tienoilla, mutta tarkkaa lukemaa ei ole julkisuudessa ilmoitettu. F1-kuljettajien painoa seurataan tarkasti, sillä ylimääräiset kilot vaikuttavat suoraan kierrosaikoihin, joten Räikkönenkin piti itsensä aina erinomaisessa fyysisessä kunnossa.

Lyhyempänä kuljettajana Räikkösellä oli etunaan kevyt ja kompakti rakenne, mistä on hyötyä formuloissa: pienessä ohjaamossa sopusuhtainen vartalo on eduksi, ja auton painopiste voidaan optimoida helpommin. Kimi on itse todennut, ettei pituus ole ratkaiseva tekijä radalla – ajotaidot ja fyysinen kunto merkitsevät eniten. F1-uransa aikana Räikkönen tunnettiin sitkeästä kuntoharjoittelustaan, jonka ansiosta hän jaksoi vaativatkin kilpailut helteessä ja paineen alla.

Kimi Räikkösen perhe: vaimo ja lapset

Räikkönen on pitänyt yksityiselämänsä pitkälti poissa parrasvaloista, vaikka hänen värikkäästä siviilielämästään on ajoittain kohuttu lehdistössä. Kimillä on ollut kaksi merkittävää parisuhdetta julkisuudessa: ensimmäinen vaimonsa Jenni Dahlmanin kanssa ja nykyinen liittonsa Minna-Mari “Minttu” Räikkösen kanssa.

Jenni Dahlman (ent. Räikkönen): Kimi tapasi mallina työskennelleen Jenni Dahlmanin vuonna 2001, uransa alkuvuosina. Suhde syveni nopeasti, ja pari avioitui 31. heinäkuuta 2004 Vanajanlinnassa Hämeenlinnassa. Häät olivat aikansa mediatapaus: järjestelyt olivat poikkeuksellisen tarkat, alue eristettiin ulkopuolisilta ja vieraat allekirjoittivat vaitiolosopimukset hääjuhlasta – kaikki haluttiin pitää yksityisenä. Kimi ja Jenni elivät avioliitossa lähes kymmenen vuoden ajan, mutta liitto alkoi rakoilla 2010-luvun alussa. Heidän eronsa tuli julki alkuvuodesta 2013, ja avioero virallistettiin heinäkuussa 2014. Jenni Dahlman (nyk. Dahlman-Rouvinen) oli entinen Miss Skandinavia ja huippumalli, ja hän pysytteli pitkään taustalla Kimin uran tukijana. Eron jälkeen tiet erosivat sopuisasti, ja Jenni jatkoi omaa uraansa mm. hevosurheilun parissa.

Minttu Räikkönen (o.s. Virtanen): Kimi Räikkösen nykyinen puoliso on Minttu Räikkönen, omaa sukua Virtanen, joka on kotoisin Tuusulasta. Minttu (syntynyt 1986) on ammatiltaan koulutettu personal trainer ja entinen lentoemäntä. Kimi ja Minttu alkoivat seurustella 2010-luvun puolivälissä – suhde tuli julkisuuteen vuoden 2013 lopulla Kimin erottua Jennistä. Minttu Virtanen toi Kimin elämään uutta vakautta ja perheonnea. Parille syntyi poika 27. tammikuuta 2015, jolle annettiin nimeksi Robin Ace Matias Räikkönen. Kimi on kertonut Robin-pojan toisen nimen Ace viittaavan hänen omaan lempinimeensä (Iceman). Seuraavana vuonna Kimi ja Minttu avioituivat – häät järjestettiin 7. elokuuta 2016 näyttävästi San Galganon luostarissa Toscanassa, Italiassa. Häät olivat romanttiset italialaisessa maalaismaisemassa, ja paikalla oli läheisten lisäksi muutamia F1-maailman ystäviä.

Perheeseen syntyi toinen lapsi toukokuussa 2017 – tytär Rianna Angelia Milana Räikkönen. Nyt Räikkösillä oli pieni “täydellinen paketti”: poika ja tytär. Kimi on useissa haastatteluissa maininnut, kuinka isyys on muuttanut hänen elämäänsä rauhallisempaan suuntaan ja prioriteetit ovat siirtyneet perheen hyvinvointiin. Kesäkuussa 2023 syntyi vielä kolmas lapsi, pieni tytär nimeltään Grace Räikkönen. Räikkösten kuopus sai nimensä Mintun paljastettua asian Instagramissa suloisella tervehdyksellä vastasyntyneelle: “Tervetuloa maailmaan, Grace. Rakastamme sinua niin paljon”. Nyt Kimi ja Minttu Räikkösen perheeseen kuuluu kolme lasta – Robin, Rianna ja Grace – jotka pitävät huolta siitä, ettei isän elämä käy tylsäksi eläköitymisen jälkeenkään.

Räikkösen perhe on asunut pitkään Sveitsissä, jossa heillä on ollut vakituinen koti. He asettuivat alun perin asumaan Sveitsin Baarin kylään, Villa Butterfly -nimiseen ylelliseen taloon. Villa Butterflyssa perhe eli rauhassa pois julkisuuden valokeilasta, ja Kimin Formula 1 -kiireiden aikana heillä oli apunaan myös lastenhoitaja. Perheen lapset ovat kasvaneet kaksikielisiksi – kotona puhutaan suomea ja englantia. Robin-poika on jo päässyt isänsä jalanjäljille kartingin parissa, ja Kimi on usein nähty varikolla poikansa kanssa jakamassa ajovinkkejä.

Syksyllä 2023 uutisoitiin, että Räikköset harkitsevat muuttoa Sveitsistä Italiaan, Comon järven lähistöllä sijaitsevalle Il Torchio -nimiselle maatilalle. Tämä muutos liittynee Kimin jälki-uralle ja perheen toiveisiin rauhallisesta ympäristöstä. Minttu on kertonut, että italialainen elämäntyyli viehättää heitä. Vaikka Kimi Räikkönen on maailmankuulu urheilija, kotioloissa hän on Mintulle aviomies ja lapsille isä – roolit, joista hän nykyään nauttii kenties eniten. Kimin vähäsanaisuus on legenda, mutta perheensä parissa hän on tunnetusti rento ja hassutteleva isä, joka osallistuu arjen touhuihin täysillä.

Luksuselämä: Kimi Räikkösen talo Sveitsissä ja miljoonaluokan vene

Menestyksekkään uransa myötä Kimi Räikkönen on kartuttanut huomattavan omaisuuden ja sijoittanut sitä mm. ylellisiin kiinteistöihin ja huvijahteihin. Julkisuudessa on vuosien varrella kurkistettu Jäämiehen luksuselämään, johon on kuulunut näyttävä talo Sveitsissä ja huippuluokan vene.

Villa Butterfly – Räikkösen Sveitsin-talo: Kimin ensiaskeleet formulamiljonäärinä näkyivät jo 2000-luvun puolivälissä. Vuonna 2009 Räikkönen osti itselleen ja tuolloiselle puolisolleen Jennille unelmakodin Sveitsistä, Baarin kylästä lähellä Zürichia. Tämä Villa Butterfly -niminen kartanomainen talo maksoi arviolta noin 30 miljoonaa euroa. Kyseessä on hulppea luksusresidenssi, josta löytyy noin 3 000 neliöjalkaa (vajaat 280 neliömetriä) asuintilaa, uima-altaita ja tietenkin intohimoiselle autoharrastajalle sopiva suuri autotalli maan alla. Talon sijainti sveitsiläisessä alppimaisemassa tarjoaa upeita näkymiä, ja sieltä käsin Räikkönen on voinut nauttia rauhasta poissa julkisuudesta. Sveitsi on monen formulakuljettajan suosima asuinmaa miellyttävän ilmapiirin ja verotuksellisen edun vuoksi – Kimi ei ole poikkeus.

Ennen Villa Butterflya Räikkönen asui toisessa Sveitsin talossa Wolleraun kylässä. Tuon edellisen asunnon hän myi pois vuoden 2009 lopulla noin 5,9 miljoonan Sveitsin frangin (n. 4 miljoonan euron) hintaan. Kiinteistönvälittäjät arvioivat, että myyntihintaan sisältyi “julkkislisää”, sillä talon arvo nousi Kimin omistajuuden myötä hieman yli markkinatason. Villa Butterflyssa Räikkönen perheineen on kuitenkin viihtynyt pitkään. Talo on niin suuri ja erillinen, että yksityisyys on taattu. Uutisten mukaan Kimi on sittemmin myös hankkinut kiinteistöjä muualta: julkisuudessa on kerrottu hänen ostaneen lomakodin Thaimaan Phuketista ($1,5 miljoonaa) sekä sijoitusasuntoja Suomessa, esimerkiksi Helsingin seudulta. Myös huhuja Kimin omistamista kohteista Dubain luksuspilvenpiirtäjissä ja vapaa-ajan asunnoista Suomessa (kuten Porkkalanniemessä ja Tahkon lomakeskuksessa) on liikkunut, mikä viittaa laajaan omaisuusportfolioon.

Hulppea huvijahti – “Iceman” merillä: Ratojen ohella Räikkönen on tunnetusti viihtynyt myös vesillä. Kimin into veneilyyn konkretisoitui 2000-luvulla, kun hän hankki itselleen useita luksusjahteja. Vuonna 2008 Räikkösellä oli Sunseeker Predator 72 -mallinen moottorijahti (22 metriä pitkä alus), joka maksoi noin 3,5 miljoonaa euroa. Kyseinen vene tosin koki epäonnea lähes heti saavuttuaan Suomeen – sen kippari ajoi aluksen matalikolle Haminassa, ja jahti jouduttiin korjaamaan telakalla. Mutta tämä oli vasta alkua Kimin veneseikkailuissa.

Räikkönen päätti pian päivittää veneensä vieläkin suurempaan ja hulppeampaan: vuonna 2010 uutisoitiin, että Kimi Räikkösen uusi vene on Sunseeker Predator 108, arvoltaan noin 10 miljoonaa euroa. Tämä 33-metrinen käsintehty luksusjahti on yksi suurimmista suomalaisten omistamista huvialuksista. Kooltaan se on niin suuri, ettei sillä juuri Suomen satamiin edes mahdu – kansainvälisillä vesillä ja Välimerellä alus sen sijaan kääntää päitä. Predator 108 -jahdissa on neljä ylellisesti Kimin ja Jennin (tuolloin) toiveiden mukaan sisustettua hyttiä, ja kannella poreallas rentoutumista varten. Jahti sai lempinimen “Iceman” – sopivasti omistajansa mukaan – ja siitä tuli Räikkösen statussymboli.

Kimi Räikkösen noin 33-metrinen Sunseeker Predator 108 -huvijahti edustaa F1-tähden luksusmakua; aluksen arvo on luokkaa 10 miljoonaa euroa.

Räikkönen on vaihtanut veneitään suhteellisen usein, mikä kertoo hänen intohimostaan veneilyyn ja ehkä myös tottumuksestaan päivittää lelujaan. Sunseeker on huippuluokan venemerkki, johon ovat turvautuneet muutkin Formula 1 -tähdet – tiedetään ainakin Michael Schumacherin ja Lewis Hamiltonin omistaneen saman valmistajan jahteja. Kimin Predator 108 -jahti oli jossain vaiheessa myös myynnissä, ja siitä käytettiin mediassa nimeä “Iceman-ökyjahti”. Seiska-lehden mukaan Kimi harkitsi aluksen myymistä, mutta kaupat peruttiin ja alus jäi hänen omistukseensa. Vuonna 2020 kerrottiin, että jahti ei ollut vielä löytänyt ostajaa, ja hintapyyntöäkin laskettiin hieman – kuitenkin yli 9 miljoonan euron tasolle. Tämä kertonee, ettei Kimi ollut valmis luopumaan ylpeydenaiheestaan alihintaan.

Veneily on Räikköselle mieluisa tapa rentoutua kisakauden ulkopuolella. Hän on nähty viettämässä laatuaikaa perheensä kanssa jahdillaan kesäisin – suomalaismedian paparazzikuvat ovat tallentaneet Kimin, Mintun ja lapset nauttimassa auringosta avomerellä. Jahtielämä edustaa Formula 1 -kuljettajien ylellistä elämäntyyliä, ja Räikkönen on eittämättä nauttinut työnsä hedelmistä merellisissä maisemissa.

Omaisuus, tulot ja palkka – Kimi Räikkösen net worth

Huippu-urheilijana Kimi Räikkönen on uransa aikana ansainnut kymmeniä miljoonia euroja – jopa satoja miljoonia – palkkoina, bonuksina ja sponsorituloina. Räikkönen onkin yksi kaikkien aikojen rikkaimmista suomalaisista urheilijoista sekä F1-historian kovapalkkaisimpia kuljettajia. Räikkösen omaisuus on erilaisten arvioiden mukaan huikea: esimerkiksi vuonna 2018 hänen nettovarallisuutensa arvioitiin olevan noin 180 miljoonaa dollaria (155 miljoonaa euroa). Tuoreemmat arviot, kuten Celebrity Net Worth -sivusto, nostavat Kimin net worthin jopa 250 miljoonaan dollariin (n. 230 miljoonaa €). Tällaisten summien valossa ei ole yllättävää, että Räikkönen on voinut sijoittaa luksuskiinteistöihin ja -veneisiin sekä elää taloudellisesti riippumatonta elämää uransa jälkeen.

Mistä Kimi Räikkösen mittavat tulot ovat kertyneet? Suurin osa on peräisin Formula 1 -palkoista. Räikkösen palkkanousi erityisesti Ferrarilla huippuvuosinaan stratosfääriin. Maailmanmestaruuden jälkeisenä vuonna 2008 Räikkönen oli Forbesin mukaan maailman viidenneksi eniten ansaitseva urheilija 44 miljoonan dollarin vuosituloillaan. Seuraavana vuonna 2009 hän jopa kipusi listalla toiseksi parhaiten tienaavaksi urheilijaksi 45 miljoonan dollarin tuloilla – vain Tiger Woods meni edelle. Nämä luvut pitivät sisällään palkan lisäksi merkittävät bonukset ja sponsoritulot. Ferrarilla Kimi oli tuolloin F1-maailman kovapalkkaisin kuljettaja. McLaren-vuosinaan hän oli myös tienannut hyvin (arvioiden mukaan ~8–10 miljoonaa $ vuodessa), mutta nimenomaan Ferrari maksoi hänelle kultakaudella palkkaa, joka kilpaili jopa jalkapalloilijoiden ja NBA-tähtien ansioiden kanssa.

Lisäksi on huomattava eräs erikoinen piirre Räikkösen tuloissa: kun Ferrari purki hänen sopimuksensa 2009 lopussa, Kimi sai tiettävästi noin 20 miljoonan dollarin “erorahan” pysyäkseen poissa kilpailemasta kaudella 2010 (jotta Alonso mahtui talliin). Toisin sanoen hänelle maksettiin erittäin hyvin siitä, ettei hän ajanut lainkaan – harvinaista herkkua urheilussa. Räikkönen hyödynsi tuon vuoden ralliprojekteihin, mutta ei siis menettänyt taloudellisesti mitään sapattivapaastaan.

Lotuksella 2012–2013 Kimin peruspalkka oli pienempi, mutta sopimus sisälsi bonuksia jokaisesta pisteestä ja sijoituksesta. Lotuksen menestysbonukset osoittautuivat niin arvokkaiksi Räikkösen loistavan kauden johdosta, että talli ajautui vaikeuksiin maksujen kanssa. Kimi paljasti myöhemmin, että Lotus jäi velkaa hänelle miljoonia (kuten aiemmin mainittiin, yli 6 miljoonaa $ bonuksia). Tämä episodi kertoo, että vaikka pienempikin talli voi tarjota tähtikuljettajalle menestysperusteista palkkiota, aina rahkeet eivät riitä maksamiseen asti, jos kuljettaja ylittää odotukset.

Räikkösen palatessa Ferrarille 2014 hänen palkkansa oli tuntuvasti alhaisempi kuin ensimmäisellä kerralla, osin koska hän palasi tavallaan “kakkoskuljettajaksi” ja osin iän tuomien neuvotteluasetelmien vuoksi. Silti hän ansaitsi Ferrarilla toisen pestinsä aikana arviolta ~5–8 miljoonaa dollaria kaudessa. Fox Sports arvioi, että Kimin viimeinen Ferrari-sopimus takasi noin 7 miljoonan dollarin vuositienestin. Alfa Romeolla hänen palkkansa oli oletettavasti vielä pienempi – joissain lähteissä mainitaan noin 4 miljoonaa $ kaudesta – mutta Kimi itse on todennut ettei hän ajanut enää rahan takia, vaan rakkaudesta lajiin.

Uransa aikana Räikkönen ansaitsi palkkoina arviolta yli 150 miljoonaa dollaria. Kun mukaan lasketaan sponsoritulot (mm. henkilökohtaiset mainossopimukset esimerkiksi Oakleyn ja Wranglerin kanssa menneinä vuosina) sekä sijoitustuotot, hänen kokonaistulonsa uralta voivat hyvinkin ylittää 200 miljoonaa. Vuonna 2015 esimerkiksi Wealth-X -tutkimusyhtiö nimesi Kimin kolmanneksi rikkaimmaksi F1-kuljettajaksi kautta aikojen, edellään vain Michael Schumacher ja Fernando Alonso. Myös vuonna 2023 tehdyissä listauksissa Räikkönen on edelleen top 10 -listalla kaikkien aikojen rikkaimpien F1-kuskien joukossa, omaisuusarvion liikkuessa siellä 150–200 miljoonan euron tietämissä.

Rahankäytöltään Kimi on elänyt ajoittain rocktähden elämää (jahdit, urheiluautot, isot juhlat nuorempana), mutta hän on myös sijoittanut fiksusti. Hän perusti yhdessä manageriensa kanssa RRR (Räikkönen Robertson Racing) -nimisen junioritallin 2000-luvulla, joka kilpaili alemmissa formulasarjoissa ja myytiin myöhemmin voitolla. Lisäksi Kimi on perustanut IceOne Racing -motocrosstiimin, joka kilpailee edelleen MM-tasolla, ja hän toimii tallinomistajana moottoriurheilun puolella. Hänellä on myös liike-elämän hankkeita: mm. autourheiluun liittyvä yritys Suomessa (Kurutie Custom Oy) ja Sveitsissä (Car Star AG). Näiden liiketoimien tuotot ovat kasvattaneet entisestään Räikkösen varallisuutta.

Yhteenvetona: Kimi Räikkösen tulot huipulla olivat kymmenien miljoonien eurojen luokkaa vuosittain, ja hän kuuluu taloudellisesti kaikkein menestyneimpien Formula 1 -kuljettajien joukkoon. Hänen omaisuutensa (net worth) on luotu paitsi ajotaidoilla myös harkituilla sijoituksilla. Vaikka Kimi itse ei julkisuudessa pröystäile rahalla – päinvastoin, hän on tunnetun vaatimaton kommenteissaan – hänen elämäntyylinsä ja hankintansa kertovat taloudellisesta riippumattomuudesta. Jäämies voi rauhassa viettää eläkepäiviään tietäen, että F1-uran aikana ansaittu omaisuus turvaa perheen tulevaisuuden pitkälle.

Tuntematon Kimi Räikkönen – Kari Hotakaisen kirja

Vuonna 2018 Kimi Räikkönen antoi ensimmäistä kertaa urallaan suostumuksensa virallisen elämäkerran kirjoittamiseen. Tuloksena syntyi kirja “Tuntematon Kimi Räikkönen”, jonka kirjoitti tunnettu suomalainen kirjailija Kari Hotakainen. Teos julkaistiin elokuussa 2018 Siltala-kustantamon kautta, ja siitä tuli välittömästi menestys niin Suomessa kuin ulkomailla. Kirja oli myyntimenestys: pelkästään Suomessa sitä myytiin vuoden 2018 aikana 191 384 kappaletta, mikä teki siitä kyseisen vuoden myydyimmän kirjan maassamme. Hotakainen, joka on Finlandia-palkittu kirjailija, onnistui vangitsemaan Räikkösen persoonan ja tarinan ainutlaatuisella tavalla – kirja ei ole pelkkä lista Kimin saavutuksista, vaan syvällinen luotaus hänen elämänsä taustoihin ja mieleen.

Tuntematon Kimi Räikkönen -kirja on nimensä mukaisesti kurkistus kuuluisan kuljettajan julkisuuskuvan taakse, “tuntemattomaan” puoleen. Hotakainen haastatteli Kimiä perusteellisesti ja vietti aikaa hänen kanssaan niin radalla kuin siviilissä kirjaa varten. Teoksessa käydään läpi Räikkösen koko tarina lapsuudesta alkaen: lapsuus Espoon Karakalliossa varsin vaatimattomissa oloissa, nousu kartingin kautta maailman huipulle, ja kaikki ne uhraukset sekä sattumukset matkan varrella. Kirjassa on paljon herkullisia anekdootteja, joita ei aiemmin oltu kuultu julkisuudessa. Esimerkiksi Kimi kertoo ensimmäistä kertaa omin sanoin mm. legendaarisesta juhlimisestaan 2012 keväällä – kun hän biletti Monacossa liitoksissa ennen Bahrainin kisaa ja silti ajoi upeasti toiseksi kilpailussa. Myös Lotuksen maksamattomat palkkiot, Kimin näkökulma Ferrarin tapahtumiin 2009, sekä hänen suhteensa mediaan ja yksityisyyteen käsitellään rehellisesti.

Kirja paljastaa myös inhimillisen puolen Räikkösestä: hänen ujoutensa, suorapuheisuutensa ja lojaaliutensa läheisiään kohtaan. Hotakainen on kertonut, että Kimi puhui yllättävän avoimesti esimerkiksi edesmenneestä isästään Matti Räikkösestä, joka oli tärkeä tuki Kimin uralle, sekä äidistään ja veljestään. Samoin Mintun tapaamisesta ja isäksi tulemisen vaikutuksista Kimi puhuu lämpimästi. Kirjan yksi koskettavimpia kohtia on kuvaus Kimin isän kuolemasta vuonna 2010 juuri kun Kimi aloitteli rallipolkujaan – Kimi kertoo sulkeneensa surun sisäänsä ja jatkaneensa kilpailemista, koska “niin isä olisi halunnut”. Tällaiset henkilökohtaiset tarinat tekivät vaikutuksen lukijoihin, jotka olivat tottuneet Räikkösen vähäpuheiseen julkisuusrooliin.

Tuntematon Kimi Räikkönen -kirja julkaistiin myös useilla kielillä, mikä on poikkeuksellista suomalaiselle urheilukirjalle. Vuoden 2018 aikana kirjasta ilmestyi käännökset mm. englanniksi (The Unknown Kimi Räikkönen), saksaksi, viroksi, hollanniksi, unkariksi ja japaniksi. Vuonna 2019 käännöksiä tuli lisää mm. kiinaksi, puolaksi ja italiaksi. Kansainvälisesti englanninkielinen laitos sai paljon huomiota F1-fanien keskuudessa, ja siitä tuli myyntimenestys myös esimerkiksi Iso-Britanniassa. Kirja nousi The Timesin bestseller-listoille urheilukirjallisuuden kategoriassa. Monet arvostelijat kiittivät Hotakaisen tyyliä: teos on kirjoitettu kaunokirjallisella otteella, huumoria ja ymmärrystä unohtamatta. Se poikkeaa tavanomaisista urheilijaelämäkerroista edukseen.

Räikkönen itse ei juurikaan osallistunut kirjan markkinointiin – tyylilleen uskollisena hän antoi Hotakaisen hoitaa puhumisen. Kimi kuitenkin totesi lyhyesti, että Hotakainen “kirjoitti mitä kirjoitti” ja että “eipä siinä mitään”, eli hän vaikutti olevan ainakin tyytyväinen siihen, ettei kirja ollut sensaatiohakuinen. Hotakainen on sanonut, että Kimi halusi kirjan, jotta hänen lapsensa voisivat joskus lukea isästään rehellisen tarinan tämän omin sanoin. Kirja voitti Suomessa Urheilukirja-gaalassa vuoden urheilukirja 2018 -palkinnon ja oli yleisesti kehuttu.

Tuntematon Kimi Räikkönen -teos on oiva lisä jokaisen F1-fanin kirjahyllyyn, sillä se syventää kuvaa yhdestä sukupolvensa merkittävimmistä kuljettajista. Kirja auttaa ymmärtämään, miksi Kimi on juuri sellainen kuin on – hiljainen, mutta humaani; kova kilpa-ajaja radalla, mutta pohjimmiltaan tavallinen suomalainen mies, joka viihtyy mökillä, saunoo ja vaihtaa itse autonsa öljyt, kunhan kamerat eivät ole paikalla.

Kimi Räikkönen ja sosiaalinen media – Instagram-tilin suosio

Vaikka Kimi Räikkönen on elänyt suurimman osan urastaan varsin yksityisesti ja etäällä julkisuushumusta, hän on läsnä myös sosiaalisessa mediassa. Erityisesti Instagram on kanava, jossa Jäämies on yllättänyt seuraajansa pilkahduksilla arjestaan ja persoonastaan. Kimin virallinen Instagram-tili @kimimatiasraikkonen on kerännyt peräti noin 3 miljoonaa seuraajaa, mikä tekee hänestä yhden seuratuimmista suomalaisista Instagramissa. (Vertailun vuoksi: Suomen some-kärjessä on laulaja Joalin Loukamaa ~3,5 miljoonalla seuraajalla, ja Kimi tulee hyvänä kakkosena.)

Mitä Räikkönen jakaa Instagramissa? Tyylilleen uskollisesti hän ei päivitä tiliään joka hetki, mutta silloin kun päivityksiä tulee, ne ovat usein persoonallisia ja lämpimiä. Usein Kimi julkaisee kuvia perheestään – esimerkiksi lastensa syntymäpäivinä hän on omistanut koskettavia postauksia. Jouluna ja lomamatkoilta on nähty välähdyksiä Räikkösten perhe-elämästä, tietenkin Kimin omalla twistillä, usein vähäsanaisen kuvatekstin kera. Yksi tunnettu päivitys oli, kun Kimi julkaisi kuvan itsestään vaunulenkillä esikoisensa kanssa tekstillä: “Now the wife took me for lunch” – vinoillen Mintulle siitä, että tämä vei hänet lounaalle lastenhoidon lomassa. Huumori ja itseironia pilkahtelevat Kimin someteksteissä mukavasti.

Lisäksi Räikkösen Instagram on kurkistus hänen harrastuksiinsa. Hän on jakanut kuvia esimerkiksi motocross-ajoista – Kimi omistaa tosiaan motocross-tallin ja ajaa itsekin harrastusmielessä – sekä kalastus- ja mökkeilyreissuista Suomessa. Formula 1 -aiheiset postaukset olivat aktiivisempia vielä aktiiviaikana: hän mm. ilmoitti Instagramissa päätöksensä lopettaa F1-ura kauden 2021 jälkeen, mikä oli iso uutinen ja levisi laajalti median kautta. Tuossa jäähyväispostauksessaan Kimi kirjoitti: “This will be my last season in Formula 1. …” eli päätös oli tehty jo edellisen talven aikana, ja hän kiitti fanejaan tuesta vuosien varrella. Tämä inhimillinen ilmoitus suoraan Räikkösen omalta tililtä sai fanit tulvimaan kommentteja kiitoksista ja surunilmauksista, mikä osoitti kuinka arvostettu hahmo Kimi on F1-yhteisössä.

Räikkösen Instagram-tiliä hallinnoi ilmeisesti pitkälti hän itse (tai ainakin tyyli on hyvin “Kimi”), toisin kuin monilla julkkiksilla joilla on managerien sometoimia. Kimin postauksissa on aitoutta: niissä saattaa näkyä arjen sotkua lasten kanssa tai kuvia, joissa hän rentoutuu ilman glamouria. Tästä syystä ihmiset pitävät hänen tilistään – se heijastaa samaa aitoutta ja mutkattomuutta, joka on tehnyt Kimistä pidetyn julkisuuden henkilön.

On kuitenkin huvittavaa, että aikana, jolloin monet urheilijat tekevät itsestään brändiä somessa jatkuvalla sisällöllä, Kimi Räikkönen pysyy mystisenä ja harvakseltaan viestivänä. Hän ei juurikaan twiittaile Twitterissä, eikä hänellä ole tarvetta esiintyä TikTok-videoilla. Instagram riittää kertomaan sen, mitä Kimi haluaa ulkomaailmalle näyttää – eikä se yleensä ole kovin paljon. Juuri vähäpuheisuus kääntyy kuitenkin eduksi, koska jokainen postaus tuntuu merkityksellisemmältä.

Fanit ovat perustaneet myös lukuisia fanitilejä Räikköselle, joissa jaetaan vanhoja videoita ja sitaatteja (“Leave me alone, I know what I’m doing” on muodostunut tuhansiksi meemeiksi internetissä). Kimi itse on tietoinen some-ilmiöistä, mutta hän on useaan otteeseen hymähdellyt, ettei ymmärrä mitä “bwoah”-meme tarkoittaa – viitaten hänen tavaramerkkimäiseen ääntelyynsä haastatteluissa. Vaikuttaa siltä, että Räikkönen viihtyy paremmin oikeassa elämässä kuin virtuaalisessa.

Kaiken kaikkiaan Instagram on tuonut Kimi Räikkösen hieman lähemmäs faneja. Se on kanava, jossa Jäämieskin “sulaa” sen verran, että jakaa hymyilevän yhteiskuvan Mintun kanssa tai onnittelee lapsiaan julkisesti. Se on varmasti monille pitkäaikaisille kannattajille arvokasta, sillä näin he näkevät idolinsa onnellisena formulauran jälkeenkin.

Jäämiehen perintö ja elämä uran jälkeen

Kimi Räikkösen tarina on ainutlaatuinen luku suomalaista ja kansainvälistä urheiluhistoriaa. Harva Formula 1 -kuljettaja on jättänyt yhtä voimakkaan jäljen niin monella tasolla: tilastot kertovat menestyksestä, fanien kiintymys kertoo karismasta, ja kollegojen kunnioitus kertoo ammattitaidosta. Jäämiehen perintö elää monin tavoin.

Uransa jälkeen Räikkönen on pitänyt enimmäkseen matalaa profiilia julkisuudessa. Hän vetäytyi nauttimaan ansaituista eläkepäivistä perheensä kanssa. Kimi on itse todennut, että parasta mitä F1-uran päättyminen toi mukanaan, on vapaus aikatauluista – enää ei tarvitse elää testien, kisojen ja sponsori­tilaisuuksien rytmittämää elämää, vaan voi spontaanisti lähteä vaikka lasten kanssa lomalle kun siltä tuntuu. Silti Räikkönen ei ole täysin pystynyt vastustamaan moottoriurheilun kutsua.

Vuonna 2022 Kimi kokeili siipiään jälleen uudessa lajissa: hän osallistui Yhdysvalloissa NASCAR Cup -sarjan osakilpailuun (Watkins Glenissä) Trackhouse Racing -tiimin autolla. Vaikka kisa päättyi keskeytykseen ulosajon seurauksena, Räikkönen nautti kokemuksesta ja sai amerikkalaisyleisöltä lämpimän vastaanoton. Monet arvostivat, että entinen F1-mestari uskaltautui kilpailemaan stock car -radalla, mikä ei ole eurooppalaisille kuljettajille tyypillistä. Tämäkin alleviivasi Kimin mainetta pelottomana ja lajirajoja rikkovana kuskina.

Räikkösen oma moottoriurheilutiimi, IceOne Racing, jatkaa toimintaansa motocrossin MM-sarjassa ja on tuonut Kimille uutta roolia tallipäällikkönä/omistajana. Vaikka motocross on pienemmän profiilin laji verrattuna F1:een, Kimi panostaa siihen intohimolla. Hänet on nähty varikkopilttuussa seuraamassa kuljettajiensa suorituksia tarkan keskittyneesti. On selvää, että kilpailuvietti ei ole sammunut, vaikka Kimi itse ei enää kilpailekaan aktiivisesti. Hän on myös maininnut, että voisi toimia neuvonantajana tai taustavaikuttajana autourheiluprojekteissa – lokakuussa 2024 hän aloitti yhteistyön suomalaisen Roarington-mediayhtiön kanssa simulaattorilaitteiden kehittämisessä ja markkinoinnissa.

Suomessa Räikkönen on kansallissankari. Hänen maailmanmestaruusvuonnaan 2007 valtio postitti kunniaksi Kimi-aiheisen postimerkin – merkissä komeili Ferrarin punainen auto ja maailmanmestarin nimi. Tämä kertoo siitä arvostuksesta, mitä hän kotimaassaan nauttii. Kimi on jatkumoa suurelle suomalaiselle F1-perinteelle: Keke Rosberg (1982), Mika Häkkinen (1998, 1999) ja Kimi Räikkönen (2007) muodostavat trioon suomalaisia maailmanmestareita, ja jokainen on oman aikansa legenda. Räikkönen kantoi Suomen lippua F1-maailmassa yhtä ylpeästi kuin edeltäjänsä, ja hänen jäähyväisensä jättivät suuren aukon monen kotimaisen formulafanin sydämeen.

Kimin julkisuuskuva on vuosien varrella pehmentynyt. Siinä missä nuori Räikkönen oli ujo ja jopa hieman kapinallinen (muistetaan esimerkiksi juhlavideot Monacosta tai se, kun hän 2006 Monacon GP:ssä keskeytyksen jälkeen suuntasi suoraan lomalle ja jätti tallin juhlat väliin), vanhempi Kimi on rauhallinen perheenisä, joka antaa itsestään lämpimän vaikutelman. Toisaalta tietty suorasuukaisuus on tallella: Räikkönen ei edelleenkään kaunistele totuutta haastatteluissa. Hän sanoo, mitä ajattelee – tai on sanoa mitään, jos ei ajattele mitään. Tämä rehellisyys on ollut osa Kimin viehätystä läpi uran.

Perintö urheilullisesti on selvä: Kimi Räikkönen tulee tilastoissa aina näkymään 2000-luvun yhtenä kovimmista F1-kuljettajista. 21 osakilpailuvoittoa, 103 palkintopallisijaa, 46 nopeinta kierrosta, maailmanmestaruus sekä lukuisia läheltä piti -tilanteita mestaruustaisteluissa. Hän on myös viimeisin Ferrari-tallin kuljettaja, joka on voittanut maailmanmestaruuden (vuodesta 2007 alkaen kukaan muu Ferrarin kuski ei ole mestaruuteen yltänyt tätä kirjoitettaessa). Ferrari-fanit muistavat Kimin sankarina, samoin McLaren-fanit rakastavat hänen vauhdikkaita vuosiaan hopeanuolten ratissa.

Henkilökohtaisella tasolla Kimi jätti myös jäljen F1-kulttuuriin: hänen letkautuksensa ovat legendaarisia. “Leave me alone, I know what I’m doing” on sitaatti, joka tulee elämään F1-merkkipäivien muisteluvideoissa ikuisesti. Samoin kun toimittaja kysyi Kimin tunnetuimmasta harrastuksesta, tämä vastasi deadpan-tyyliinsä: “It’s ah… racing, I guess”, alleviivaten ettei hän paljon muusta välitä. Kimi toi formulamaailmaan tietyn rock’n’roll-hengen olemalla oma itsensä välittämättä liikaa pr-säännöistä. Silti hän oli aina ammattilainen ratin takana, valmistaen autonsa huolella ja antaen 100% jokaisessa lähdössä.

Räikkönen on monille nuorille kuljettajille esikuva. Nykykuljettajista esimerkiksi Max Verstappen on kertonut ihailevansa Kimin ajotyyliä ja asennetta: rauhallinen ulkokuori, tulinen kilpailija sisimmässä. Suomessa Kimin jalanjäljissä F1-sarjaan on noussut Valtteri Bottas ja potentiaalisesti tulevaisuudessa uusia nimiä – he kaikki mainitsevat Räikkösen ja Häkkisen esikuvikseen.

Lopulta, Kimi Räikkösen tarina on myös inhimillinen tarina pojasta, joka rakasti ajamista yli kaiken ja saavutti unelmansa. Vaikka hänestä tuli miljonääri ja julkkis, hän ei koskaan erityisemmin nauttinut parrasvaloista. Ehkä juuri siksi yleisö samaistui häneen: Kimi ei koskaan muuttunut persoonaltaan – hän on yhä se sama rauhallinen espoolainen “jätkä”, joka mieluummin painaa kaasua kuin juttelee. Tuntematon Kimi Räikkönen ei ehkä ole enää niin tuntematon kirjan ja pitkän uran myötä, mutta hänessä säilyy aina ripaus mystiikkaa, mikä tekee hänestä yhden moottoriurheilun kiehtovimmista hahmoista.

Yhteenvetona voidaan todeta, että Kimi Räikkönen jätti Formula 1 -sarjaan lähtemättömän jäljen: maailmanmestari, ennätysmies ja persoonallisuus vailla vertaa. Hänen perhe-elämänsä on nyt keskiössä – Minttu-vaimo ja lapset Robin, Rianna ja Grace saavat nauttia isästä täysipäiväisesti. Kimin taloudellinen turva on vankka, joten hän voi viettää aikaansa rakkaiden harrastustensa ja läheistensä parissa. Ja vaikka Räikkönen on jo yli nelikymppinen, monet fanit toivovat vielä joskus näkevänsä pilkahduksen Jäämiehen kilpailuvietistä – vaikkapa Le Mansin 24 tunnin ajossa tai muissa haasteissa. Mitä hän ikinä tekeekin, Kimi tulee aina olemaan suomalaisille se yksi ja ainoa Jäämies, jota on ilo seurata niin radalla kuin sen ulkopuolella. Kiitos, Kimi, tarinasta jonka elit ja jaoit kanssamme.

Scroll to Top