Karnosiinin hyödyt ja mistä sitä saa

Karnosiini tuote

Mikä on karnosiini?

Karnosiini on monipuolisesti terveyttä edistävä kahden aminohapon (alaniinin ja histidiinin) muodostama valkuaisaine eli dipeptidi. Lihaksissa on tyypillisesti runsaasti histidiiniä, mutta alaniini on usein synteesiä rajoittava tekijä. Tosin kasvissyöjillä ja iäkkäillä ihmisillä histidiinistäkin voi olla vajetta. Karnosiinipitoisuutta voi lisätä nauttimalla beeta-alaniinilisää, kun taas histidiini yksinään ei voi nostaa karnosiiniarvoja. Karnosiinia on tutkittu ja tutkitaan ympäri maailmaa moniin eri tarkoituksiin ja paljon tutkimuksia on tehty lihaskunnon kannalta. Karnosiinia tarvitaan erityisesti aivo- ja lihaskudoksessa ja se vaikuttaa hermoston toimintaan (neuropeptidi). Karnosiinia on ihmisessä luonnostaan lihaksistossa, aivoissa ja maksassa, joten kyseessä on todella tärkeä aine. Kasvissyöjillä ja vegaaneilla on karnosiinia jopa 50 % vähemmän lihaksissaan kuin kaikkiruokaisilla henkilöillä. Karnosiinilla on elimistössä valtavasti hyviä vaikutuksia ja se siirtyy tehokkaasti verestä aivoihin. Se kuitenkin hajoaa nopeasti takaisin sen alkuaineisiin eli alaniiniin ja histidiiniin. Karnosiini valittiin ansaitusti Vuoden Terveystuotteeksi vuonna 2004.

Karnosiinin hyödyt

Karnosiinin hyödyt ovat moninaiset sekä terveyteen että treenaamiseen. Se on tunnettu jo toistasataa vuotta, joten kyse ei ole mistään uudesta asiasta. Karnosiinista on apua kroonisissa sairauksissa. Se toimii tehokkaasti toisten antioksidanttien kanssa ja ehkäisee mm. solujen vanhenemista. Karnosiinin suojaaavaa vaikutusta aivoihin on tutkittu paljon. Terve aivokudos sisältää karnosiinia. Aivojen antioksidanttisuojaus on kuitenkin heikko ja niistä 60 % on helposti hapettuvaa rasvaa. Ikääntyminen vähentää karnosiinin pitoisuutta sekä aivoissa, lihaksistossa että sydämessä. Karnosiinin edullisia vaikutuksia on yhdistetty mm. Alzheimerin ja Parkinsonin tautiin, epilepsiaan, skitsofreniaan, syöpään, diabetekseen ja moniin muihin sairauksiin. Karnosiini heikentää beta-amyloidien (pienten proteiinipaakkujen) aikaasaamia vahinkoja aivoissa ja tämä on monien tutkimusten vahva teoria Alzheimerin taudin syntyyn. Karnosiini voi myös normalisoida insuliinin toimintaa ja alentaa kohonnutta verensokeria. Se onkin diabeetikoille arvokas ravintolisä. Karnosiinin syöpää estävästä vaikutuksesta on suomalaisiakin tutkimuksia ja se voi ehkäistä myös syöpähoitojen aiheuttamia haittoja.

Karnosiini voi vaimentaa tulehdusta ja se ehkäisee solun sisäistä hapetusstressiä. Se normalisoi immuunijärjestelmän toimintaa ja ehkäisee ihon vanhenemista. Karnosiini poistaa haitallisia raskasmetalleja elimistöstä. Karnosiinia tarvitaan normaalin näkö- ja hajuaistin toiminnassa. Se myös normalisoi kilpirauhasen toimintaa. Karnosiinilla on monia hyviä vaikutuksia sydämeen ja verisuoniin. Yleisesti ottaen karnosiinin vaikutukset terveyteen ovat todella moninaiset. Olisikin tärkeää saada karnosiinia riittävästi päivittäin, että saisimme sen tarjoaman suojaavan vaikutuksen. Karnosiinista voivat hyötyä myös painonpudottajat, koska se säätelee ruokahalua ja hillitsee ylensyömistä. Se voi siis auttaa myös painonhallinnassa.

Nainen ui jarvessa

Karnosiini on urheilijoille ja kuntoilijoille todella tärkeä aine. Se ehkäisee lihaksissa hapetusstressiä (ph-arvon laskua rasituksen aikana) ja lisää fyysistä suorituskykyä, nopeuttaa palautumista ja ehkäisee urheiluvammoja ja ylikuntoa. Se hidastaa lihasten menemistä ”maitohapoille”, jolloin suorituskesto paranee. Karnosiini vähentää lihasten väsymistä ja lihaskipuja. Se vähentää lihasrevähdyksen riskiä ja edistää paranemista. Se myös lisää sydämen lyöntivoimaa ja tekemällä valtimoiden seinämät joustaviksi alentaa kohonnutta verenpainetta. Karnosiini tehostaa kreatiinin vaikutusta lihaksistossa.

Karnosiinin saanti ravinnosta ja karnosiinin lähteet

Karnosiinia on ravinnossa pääasiassa lihassa. Lihan kuumentaminen kuitenkin vähentää karnosiinin antioksidantti- ja muita vaikutuksia. Lihan lisäksi karnosiinia on mm. siipikarjan tuotteissa, kaloissa, kananmunissa, pavuissa, vihreissä kasviksissa ja merilevässä. Ravinnon karnosiinista imeytyy n. 15 % kun taas hyvälaatuisesta puhtaasta karnosiinivalmisteesta n. 70 %. Karnosiinia muodostuu myös ihmisen aineenvaihdunnassa, kun alaniini ja histidiini yhdistyvät lihaksistossa ja aivoissa. Urheilijoiden on kuitenkin usein mahdotonta saada tarvitsemaansa karnosiinia pelkästään lihaa syömällä. Sinkki, E-vitamiini ja E-EPA tehostavat karnosiinin hyviä vaikutuksia. Hyvä turvallinen päiväannos karnosiinia on ruoan kera otettuna jopa 800 mg, josta puolet voi ottaa aamulla ja puolet illalla. Mutta koska olemme kaikki yksilöllisiä kannattaa jokaisen miettiä itselleen sopiva määrän riippuen mm. siitä, millaista vaikutusta hakee. Yleensä ravintolisät sisältävät karnosiinia 100 – 500 mg. Kilpaurheilija tarvitsee ja ottaa huomattavasti isompia annoksia kuin terve ylläpitoannosta käyttävä. Lapset voivat käyttää pienempää annostusta, mutta esim. autismitutkimuksissa myös lapsille on annottu reiluja annoksia.

Karnosiinin haittavaikutukset

Karnosiini on vesiliukoinen aine, joten sitä ei kerry elimistöön liian suuria määriä. Ylimäärä poistuu kehosta. Niinpä ravintolisänä nautittuna siitä ei pitäisi olla sivuvaikutuksia. Tosin suuret annokset voivat joskus aiheuttaa allergiankaltaisia reaktioita, esim. lihasnykäyksiä, hyperaktiivisuutta ja ahdistusta.