Valtteri Bottas

Valtteri Bottas Itävallan GP:ssä 2022 Alfa Romeon kuljettajana.

Valtteri Bottas (s. 28. elokuuta 1989) on suomalainen autourheilija, joka tunnetaan erityisesti Formula 1 -sarjasta. Bottas on saavuttanut urallaan 10 GP-voittoa, 20 paalupaikkaa ja 67 podium-sijoitusta kuninkuusluokassa. Hän on ajanut F1-sarjassa vuosina 2013–2024 ja ollut MM-sarjan kakkossijalla kahdesti (2019 ja 2020). Bottaksen ura on pitänyt sisällään menestyksekkäitä vuosia huipputallissa Mercedes sekä haastavia kausia pienemmillä talleilla. Tässä artikkelissa perehdytään Bottaksen taustaan, uraan ja muihin keskeisiin aiheisiin – kuten hänen perheeseensä, uratuloihinsa (palkkatulotomaisuus / net worth), sekä ajankohtaisiin aiheisiin kuten yhteistyöhön nikotiinituotteiden (nikotiinipussit) parissa. Mukana käsitellään myös Bottaksen vuoden 2025 tilanteen, mahdolliset tulevat siirrot (kuten huhuissa esiintyneet Red Bull ja Cadillac) sekä hänen julkisuuskuvaansa, johon kuuluu esimerkiksi kuuluisa mullet-kampaus.

Tausta ja perhe (äiti Marianne Välimaa)

Valtteri Viktor Bottas syntyi 28.8.1989 Nastolan kunnan Villähteellä Päijät-Hämeessä. Hänen perheeseensä kuuluvat isä Rauno Bottas ja äiti Marianne Välimaa. Isä työskentelee siivousalan yrittäjänä ja äiti on ammatiltaan hautausurakoitsija. Bottas varttui Nastolassa ja kävi peruskoulun paikallisessa Kukkasen koulussa. Jo nuorella iällä Bottaksella oli kiinnostus tekniikkaan: hän suoritti autoalan perustutkinnon Heinolassa valmistuen ajoneuvoasentajaksi.

Perheensä ja koulutuksensa lisäksi Bottas suoritti myös asepalveluksen Puolustusvoimien Urheilukoulussa Hennalassa Lahdessa ja kotiutui korpraalin arvoisena. Lapsena Valtteri harrasti monia liikuntalajeja, kuten jääkiekkoa 15 ikävuoteen asti, kunnes keskittyi täysipainoisesti autourheiluun. Hänen moottoriurheilu-uransa sai alkusysäyksen jo 6-vuotiaana, kun Bottas pääsi kokeilemaan kartingia – legendaarinen F1-mestari Mika Häkkinen oli nuoren Valtterin esikuva.

Bottaksen yksityiselämään kuuluu myös perhe oman lapsuudenkodin ulkopuolella. Bottas kihlautui vuoden 2015 alussa suomalaisen olympiauimari Emilia Pikkaraisen kanssa, ja pari avioitui syyskuussa 2016. Avioliitto päättyi eroon tammikuussa 2020. Sittemmin Bottas on löytänyt rinnalleen australialaisen huippupyöräilijän Tiffany Cromwellin, jonka kanssa hän on ollut avoimesti parisuhteessa vuoden 2020 alusta lähtien. Bottas ja Cromwell asuvat osan vuodesta Monacossa, jossa Bottas asui jo uransa alkuvuosista lähtien urheilijan verotuksellisten etujen vuoksi. Bottaksella on vapaa-ajallaan monia harrastuksia, kuten maantiepyöräily, jota hän mielellään harjoittaa myös Tiffany-puolisonsa kanssa, sekä kuntourheilu ja ammunta.

Karting ja juniorivuodet

Bottaksen karting-ura alkoi 6-vuotiaana ja hän menestyi nuorena useissa karting-sarjoissa. Siirtyminen varsinaiseen formulaurheiluun tapahtui teini-iässä: Bottas kilpaili ensin Formula Renault -sarjoissa. Vuonna 2008 hän voitti sekä Formula Renault Eurocupin että Pohjois-Euroopan NEC-sarjan mestaruudet. Seuraavaksi Bottas eteni Formula 3 -luokkaan; vuonna 2009 hän sijoittui Formula 3 Euroseries -sarjan loppupisteissä viidenneksi ja vuonna 2010 kolmanneksi. Tuona aikana hän teki vaikutuksen myös voittamalla kaksi kertaa peräkkäin arvostetun Masters of Formula 3 -kilpailun (2009 ja 2010), mikä oli osoitus poikkeuksellisesta lahjakkuudesta.

Vuonna 2011 Bottas saavutti tärkeimmän junioritason voittonsa voittamalla GP3-sarjan mestaruuden. GP3-mestaruus avasi hänelle oven Formula 1 -maailmaan. Williams-talli kiinnitti Bottaksen jo vuonna 2010 testaaja- ja varakuljettajakseen, ja GP3-mestaruuden jälkeen Bottas toimi Williamsin perjantaitestikuljettajana kauden 2012 aikana jopa 15 GP-viikonlopussa. Nämä näytöt vakuuttivat tallijohdon, ja kaudelle 2013 Bottas nostettiin Williamsin kilpakuljettajaksi – hänestä tuli Keke Rosbergin jälkeen vasta toinen suomalainen Williamsin F1-kuljettaja.

Williams-vuodet 2013–2016

Valtteri Bottas debytoi Formula 1 -sarjan kisakuljettajana Williamsilla kaudella 2013. Tulokaskaudella Williamsin auto ei ollut kilpailukykyinen, mikä teki Bottaksen tehtävästä haastavan. Kauden kohokohtiin lukeutui kuitenkin yllätyksellinen kolmas sija Kanadan GP:n aika-ajoissa, jossa Bottas väläytti nopeuttaan. Lisäksi hän onnistui ajamaan uransa ensimmäiset MM-pisteet Yhdysvaltain GP:ssä sijoittumalla kilpailussa kahdeksanneksi kauden loppupuolella. Nämä suoritukset vaikeassa tilanteessa osoittivat Bottaksen potentiaalin.

Kaudella 2014 Williams nousi keskikastin hänniltä kohti kärkitaistoa sääntömuutosten myötä. Bottas oli yksi kauden yllättäjistä: hän saavutti peräti kuusi podium-sijoitusta kyseisenä vuonna ja sijoittui MM-pisteissä neljänneksi. Moni formulafani ja asiantuntija havahtui tuolloin Bottaksen lahjakkuuteen, sillä harva oli odottanut Williams-kuljettajan nousevan palkintokorokkeelle niin usein yhden kauden aikana. Bottaksen vankka suorituskyky ja tasaisuus tekivät vaikutuksen – hän päihitti tallikaverinsa lähes poikkeuksetta ja oli Williamsin selkeä ykköskuljettaja.

Kaudet 2015–2016 olivat Williamsille vaikeampia, kun muut tallit kehittivät autojaan nopeammin. Williamsin kilpailukyky hiipui vähitellen, mutta Bottas jatkoi tasaisen vahvoja otteita. Hän oli yhä tallinsa tehokkain pisteidentuoja ja kamppaili parhaimmillaan keskikastin kärjessä. Bottaksen luotettavat ajosuoritukset eivät jääneet huomaamatta F1-varikolla: hänet nostettiin esiin usein potentiaalisena kuljettajana suurempiin tiimeihin. Esimerkiksi Ferrariin yhdistettiin Bottaksen nimi huhuissa kaudella 2015, vaikka siirtoa ei lopulta tapahtunut.

Läpimurto suureen talliin tuli yllättävien tapahtumien kautta kauden 2016 päätteeksi. Kun Mercedeksen maailmanmestari Nico Rosberg ilmoitti shokeeraavasti lopettavansa uransa mestaruuskauden jälkeen, Mercedes tarvitsi nopealla aikataululla kokeneen ja nopean kuljettajan Lewis Hamiltonin rinnalle. Tallin johto oli seurannut Bottaksen kehitystä, ja Williamsin suostumuksella Mercedes pestasi Valtteri Bottaksen kuljettajakseen kaudelle 2017. Näin Bottas siirtyi uransa seuraavaan vaiheeseen huipputallin ohjaamoon.

Valtteri Bottas Mercedes -vuodet 2017–2021

Bottaksen siirto Mercedes-AMG Petronas -talliin kaudelle 2017 merkitsi uutta lukua hänen urallaan. Hamiltonin tallikaveriksi hypännyt Bottas sopeutui nopeasti mestaritallin ympäristöön. Jo alkukaudesta 2017 hän saavutti ensin uransa ensimmäisen paalupaikan Bahrainin GP:ssä ja pian perään uran avausvoiton Venäjän GP:ssä. Koko kauden saldona Bottas otti 3 osakilpailuvoittoa ja 4 paalupaikkaa, mikä riitti MM-sarjan kolmanteen sijaan Hamiltonin ja Ferrarin Sebastian Vettelin jälkeen. Mercedes voitti valmistajien mestaruuden, ja Bottaksen panos osoittautui tärkeäksi tallin jatkaessa dominointiaan.

Kaudella 2018 odotukset Bottaksen suhteen olivat korkealla, mutta vuodesta tuli vaikea. Bottas ei onnistunut voittamaan yhtään kilpailua kyseisenä vuonna, mikä oli pettymys sekä kuljettajalle että tallille. Syyskaudella Bottaksen rooli kärsi myös tiimin taktisista päätöksistä: mm. Venäjän Sotshin GP:ssä hänelle annettiin tallimääräys päästää Hamilton edelleen taistelemaan maailmanmestaruudesta, mikä herätti polemiikkia. Lisäksi Bottas koki huonoa onnea – hän menetti voiton avaimet useissa kilpailuissa täysin hänestä riippumattomista syistä (esimerkiksi rengasrikko kärkipaikalta Bakun GP:ssä). Kausi 2018 päättyi ilman voittoja ja Bottaksen MM-sijoitus putosi viidenneksi. Moni epäili tuolloin Bottaksen asemaa Mercedes-kuljettajana, mutta tallipäällikkö Toto Wolff totesi Bottaksen olleen vain epäonninen ja puolusti hänen suorituksiaan.

Bottas vastasi epäilijöilleen vakuuttavasti kaudella 2019. Hän aloitti vuoden räväkästi voittamalla heti avauskilpailun (Australian GP) dominointityyliin ja johti jopa MM-sarjaa alkukeväästä. Vaikka Hamilton käänsi mestaruustaiston edukseen kauden edetessä, Bottas ajoi silti uransa parhaan kauden: hän saavutti 4 osakilpailuvoittoa ja 5 pole positionia ja varmisti maailmanmestaruussarjan hopeasijan Hamiltonin takana. Mercedes uusi jälleen valmistajien mestaruuden, ja Bottaksen panos oli merkittävä osa tallin menestystä. Kauden päätteeksi Mercedes palkitsi Bottaksen vahvat otteet jatkosopimuksella, ja hänen paikkansa tallissa vakiintui.

Vuosi 2020 noudatti samankaltaista kaavaa. Bottas aloitti kauden voitolla (Itävallan GP), mutta Hamilton oli jälleen kokonaiskilpailussa vahvempi mestaruustaistossa. Bottas keräsi tililleen kaudella 2020 kaksi GP-voittoa ja useita palkintosijoja. Hän otti myös peräti neljä paalupaikkaa kyseisenä vuonna. Kuitenkin tallikaverin lyöminen suorassa mestaruustaistossa osoittautui vaikeaksi – Bottas ei kyennyt täysin haastamaan Hamiltonin ylivoimaa, mikä korostui erityisesti kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Siitä huolimatta Bottaksen kausi 2020 vahvisti hänen asemaansa sarjan kärkikuljettajien joukossa, ja Mercedes juhli jälleen kaksoismestaruutta (kuljettajien ja valmistajien).

Kaudella 2021 Bottaksen ajovire heikkeni suhteessa kärkeen. Mercedes ei enää ollut yhtä ylivoimainen, ja lisäksi Red Bullin Max Verstappen nousi vakavaksi mestaruushaastajaksi. Bottas jäi MM-pisteissä kolmanneksi Hamiltonin ja Verstappenin taakse, eikä pystynyt aivan vastaamaan kaksikon vauhtiin. Hän saavutti kauden aikana yhden osakilpailuvoiton (Turkin GP 2021) sekä useita palkintopallisijoituksia, mutta muutoin vuosi oli hänelle vaikea. Mercedeksen sisällä oli jo pidempään kytenyt ajatus nuoren George Russellin nostamisesta kisakuljettajaksi, ja lopulta talli ilmoitti syksyllä 2021 Russellin korvaavan Bottaksen kaudesta 2022 alkaen. Näin päättyi Bottaksen viiden vuoden mittainen Mercedes-taival. Tuona aikana hän oli ratkaisevassa roolissa tallin voittaessa peräti viisi peräkkäistä valmistajien maailmanmestaruutta (2017–2021) yhdessä Hamiltonin kanssa. Bottasta arvostettiin tallissa paitsi nopeudestaan myös erinomaisena työtoverina: Hamilton on itse todennut Bottaksen olleen “paras tallikaveri koskaan”.

Valtteri Bottas ajamassa Mercedeksen W10-autoa F1-talvitesteissä 2019.

Bottaksen lähdön myötä päättyi yksi menestyksekäs luku hänen urallaan. Mercedes-vuosinaan Bottas vakiinnutti asemansa maailman eliittikuljettajien joukossa ja ansaitsi mainetta luotettavana tiimipelaajana. Häntä on luonnehdittu jopa liikanimellä “Mr. Finland” tallin sisällä – hän toi tiimiin ripauksen suomalaista rauhallisuutta ja huumoria tiukkoihin tilanteisiin. Vaikka Bottas ei saavuttanut henkilökohtaista maailmanmestaruutta Mercedes-aikanaan, hänen kontribuutionsa tallin menestykseen oli kiistaton: 10 GP-voittoa ja 58 palkintosijaa kertyivät kaikki hopeanuolen ratissa.

Alfa Romeo -vuodet 2022–2024

Kun Mercedeksen aika tuli päätökseen, Bottas suuntasi uudelle polulle urallaan. Syyskuussa 2021 julkistettiin, että Alfa Romeo -talli (Sauber) oli kiinnittänyt Bottaksen monivuotisella sopimuksella kaudesta 2022 alkaen. Siirron taustalla oli se, että pitkän linjan suomalaiskuljettaja Kimi Räikkönen lopetti uransa 2021, ja Alfa Romeo halusi kokeneen suomalaisen jatkavan tallin perinnettä. Bottaksesta tuli näin Alfa Romeon uusi tiimin johtohahmo ja hän sai rinnalleen tulokaskuljettaja Guanyu Zhoun.

Ensimmäinen kausi uudessa tallissa, 2022, sujui Bottakselta lupauksia herättävästi. Hän keräsi 49 MM-pistettä ja sijoittui kuljettajien sarjassa kymmenenneksi. Kauden alkupuolisko oli vahva – yhdeksästä ensimmäisestä kisasta peräti seitsemässä Bottas ylsi pisteille. Hän esimerkiksi ajoi viidenneksi sekä Imolan että Miamin osakilpailuissa, osoittaen että oikeissa olosuhteissa Alfa Romeon kalustollakin voi taistella kärkiviisikon tuntumassa. Kuitenkin auton kehitystyö ei täysin kantanut loppukaudelle, ja tallilla oli teknisiä luotettavuusongelmia. Vuoden 2022 jälkimmäisellä puoliskolla Bottas ylsi enää kahdesti pisteille. Yhteensä koko kauden aikana Bottas ajoi pisteille yhdeksässä osakilpailussa, mikä täytti tallin hänelle asettamat tavoitteet ja vahvisti hänen roolinsa tiimin kokeneena johtajana.

Kausi 2023 osoittautui huomattavasti vaikeammaksi sekä Bottakselle että Alfa Romeolle. Tallin suorituskyky taantui suhteessa kilpailijoihin, ja pisteitä tuli vain harvakseltaan. Bottas onnistui keräämään 10 MM-pistettä vuoden 2023 aikana, ja hän sijoittui kuljettajien lopputuloksissa 15. sijalle. Hän kuitenkin voitti selvästi tallikaverinsa pistevertailussa, mikä on aina tärkeä mittari kuljettajan suoritukselle heikommassakin autossa. Kauteen mahtui muutamia valonpilkahduksia – esimerkiksi kahdeksas sija Australian GP:ssä – mutta pääosin Bottas joutui taistelemaan sijoituksista juuri pistesijojen ulkopuolella. Alfa Romeo -talli kamppaili auton kehityksen kanssa, eikä resurssien puute mahdollistanut suuria harppauksia eteenpäin kauden aikana.

Kaudelle 2024 Alfa Romeon nimeksi vaihtui Sauber (kun pitkäaikainen nimeen liittynyt sponsorisopimus Alfa Romeon kanssa päättyi). Odotukset eivät olleet korkealla, sillä talli oli suuntaamassa kohti uutta aikakautta (Audi tulee osakkaaksi ja nimeksi vuodesta 2026). Kausi 2024 muodostui Bottakselle pettymykseksi – auto ei ollut kilpailukykyinen ja luotettavuuskin takkuili. Bottas ei saavuttanut ainuttakaan MM-pistettä vuonna 2024, ja tämä oli ensimmäinen kerta hänen F1-urallaan kun pistesarakkeeseen jäi nolla koko kauden osalta. Sauber-talli jäi valmistajien sarjassa hännille, eikä Bottaksen taidot riittäneet tuomaan ihmetuloksia mahdottomissa olosuhteissa. Tilannetta heijasti myös se, että talli alkoi katsoa tulevaisuuteen nuorien kuljettajien suuntaan.

Syksyllä 2024 Sauber ilmoitti, ettei Bottaksen sopimusta jatketa kaudelle 2025, vaikka alun perin monivuotinen kontrakti oli ulottunut nimellisesti vuoteen 2025 asti. Talli päätti uusia kuljettajakokoonpanonsa: mediahuhujen mukaan Sauber (nimellä “Kick Sauber” kaudella 2024 sponsorin myötä) pestasi konkarikuljettaja Nico Hülkenbergin ja F2-sarjasta nousevan brasilialaisen Gabriel Bortoleton kaudelle 2025. Näin Bottakselle ei jäänyt kisakuljettajan paikkaa F1-gridillä vuodeksi 2025. Ratkaisu julkistettiin vasta marraskuussa 2024 kauden lopulla, mikä Bottaksen mukaan tapahtui liian myöhään hänen kannaltaan – hän ei ehtinyt löytää toista kisakuskin paikkaa ensi kaudeksi näin myöhäisellä ilmoituksella. Bottas myönsi olleensa “hieman epäonninen” ajoituksen suhteen, sillä tieto Sauberin päätöksestä tuli hänen sanoin “liian myöhään” uutta sopimusta ajatellen.

Valtteri Bottas 2025 – varakuljettajan rooli Mercedesillä

Ilman kisakuskin paikkaa kaudelle 2025 Bottas ei kuitenkaan jättäytynyt kokonaan sivuun Formula 1 -piireistä. Joulukuussa 2024 Mercedes ilmoitti, että Valtteri Bottas palaa talliin varakuljettajaksi kaudelle 2025. Kyseessä oli ikään kuin paluu tuttuun “perheeseen”, sillä Bottas oli viettänyt tallissa menestyksekkäät vuodet aiemmin. Bottas itse luonnehti paluuta Mercedeksen organisaatioon “kotiinpaluuksi” ja oli tyytyväinen voidessaan pitää itsensä mukana F1-ympyröissä odottaessaan mahdollista kisakuskin tilaisuutta vuonna 2026. Varakuljettajan roolissa Bottas osallistuu lähes kaikkiin Grand Prix -viikonloppuihin ja on valmiudessa hypätä auton rattiin tarvittaessa. Lisäksi hän tukee Mercedes-tallin vakikuljettajia – vuonna 2025 nämä ovat George Russell sekä debytanttikuski Andrea Kimi Antonelli, joka korvaa paikkansa jättänyt Lewis Hamiltonin.

Bottaksen kokemus on osoittautunut arvokkaaksi Mercedesille. Tallipäällikkö Toto Wolff kehuu, että Bottaksella on “paras mahdollinen” lähestymistapa testikuljettajan työhön ja että hän on korvaamaton apu nuorelle Antonellille auton kehittämisessä. Bottas on muun muassa osallistunut simulaattorityöhön ja testiajoihin antaen palautetta auton käyttäytymisestä – jopa McLaren-talli hyödyntää Bottaksen panosta: Mercedeksellä on sopimus, jonka myötä Bottas on päässyt ajamaan McLarenin F1-autoa testissä osana tiimien välistä varakuljettajayhteistyötä. Tämä tarkoittaa, että Bottas on säilynyt aktiivisena kuljettajana myös 2025, vaikka hän ei kisastartteja teekään.

Bottas on korostanut, ettei hän ole vielä valmis luopumaan tavoitteestaan kilpailla huipputasolla. Hänen katseensa onkin siirtynyt vuoteen 2026, jolloin F1-sarjaan on odotettavissa ainakin yksi uusi talli. Bottas on sanonut suoraan tähtäävänsä paluuseen kisakuskiksi 2026 mennessä, ja varakuljettajan rooli 2025 on tapa pitää nimi esillä ja taito terävänä sitä silmällä pitäen. Bottaksella oli myös mahdollisuus lähteä kilpailemaan esimerkiksi Yhdysvaltojen IndyCar-sarjaan kaudeksi 2025, mutta hän kieltäytyi tästä tarjouksesta. Hän perusteli päätöstään sillä, että totuttelu täysin uuteen sarjaan yhden kauden ajaksi olisi haastavaa, ja hän haluaa keskittyä F1-paluun mahdollisuuteen mieluummin kuin hajauttaa uraansa muualle.

Bottaksen suorituskyky näkyy myös kuljettajakypsyytenä: hän on toiminut mentorina nuorelle Antonellille Mercedeksellä. Antonelli on kuvaillut, kuinka Bottas neuvoo häntä ajolinjoissa ja analysoi dataa yhdessä hänen kanssaan, mikä on ollut korvaamatonta apua rookie-kuskille. Bottaksen palaaminen Mercedekselle sai F1-fanien keskuudessa positiivisen vastaanoton, sillä monet näkivät hänen ansaitsevan edelleen paikan lajin huipulla. Toto Wolff totesikin julkisesti, että Bottas “ansaitsee täyden kisakuljettajan paikan” ja toivoi näkevänsä suomalaisen takaisin lähtöruudukossa pian.

Valtteri Bottas ja Red Bull

Yksi huhuissa ajoittain esiin noussut aihe on ollut Valtteri Bottas ja Red Bull. Bottas ei ole koskaan ajanut Red Bull -tallissa, eikä hän kuulunut tallin nuorten kuljettajien ohjelmaan, mutta hänen nimensä on liikkunut spekulaatioissa erityisesti kauden 2024 jälkeen. Red Bull on dominoinut F1-sarjaa Max Verstappenin johdolla, ja tallin toisesta kuljettajapaikasta on käyty keskustelua tulevaisuutta ajatellen – esimerkkinä japanilaiskuljettaja Yuki Tsunodan mahdollinen siirto tai korvaaminen 2026 mennessä.

Bottas on itse kommentoinut mahdollisuutta ajaa Red Bullilla varsin realistisesti. Hän on todennut, että Red Bull yleensä suosii omia juniorikuljettajiaan, eikä ulkopuoliselle kuljettajalle ole helppo tie talliin. Bottas myös pohti, että Red Bullin auto (erityisesti Verstappenin käsissä) on osoittautunut vaikeaksi ajettavaksi tallin muille kuljettajille – tiimin menestyksen avain on ollut Verstappenin kyky saada autosta irti kaikki potentiaali. Bottaksen mielestä Red Bull saattaa tarvita kokeneen kuskin auton kesyttämiseen, mutta toistaiseksi heillä on useita omia vaihtoehtoja (kuten AlphaTaurin kuljettajat), mikä vähentää ulkopuolisten tilaisuuksia.

On myös vihjattu, että eräs Red Bull -organisaation avainhenkilö (todennäköisesti Helmut Marko) ei jostain syystä ole Bottaksen suuri ihailija, mikä voisi käytännössä estää siirron Red Bullille. Bottas paljasti Beyond the Grid -podcastin haastattelussa, että kun hän etsi ajopaikkaa kaudeksi 2025, Red Bull -keskustelut “tyssäsivät hyvin nopeasti” ja taustalla oli “henkilö Red Bullilla, joka ei syystä tai toisesta ole kovin suuri fani minun suhteeni”. Tämä lausunto viittaa siihen, että Bottaksen tie Red Bullille on epätodennäköinen nykyoloissa.

Vaikka Bottas ei ole Red Bullilla ajanut, hän on kohdannut Red Bullin kuljettajat radalla lukuisia kertoja. Mercedes-vuosinaan Bottas taisteli tiiviisti erityisesti Max Verstappenin kanssa – esimerkiksi kaudella 2021 Verstappen ohitti Bottaksen MM-pisteissä ja Bottas jäi kolmanneksi. Bottaksen rooli “wingmanina” Hamiltonille Red Bullin haastajia vastaan on saanut huomiota (kuten kuuluisa tiimiradio “Valtteri, it’s James” tilanteissa, joissa Bottaksen tuli suojata Hamiltonin asemaa). Näiden kokemusten myötä Bottaksella on hyvä käsitys Red Bullin toimintakulttuurista. Hän on todennut olevansa valmis kilpailemaan missä tahansa huipputallissa, myös Red Bullilla, jos tilaisuus tulisi – mutta samaan hengenvetoon myöntänyt, että tällä hetkellä “he tietävät minun olevan käytettävissä, mutta en tiedä ovatko he kiinnostuneita”.

Yhteenvetona, Valtteri Bottaksen ja Red Bullin tiet eivät ole tähän mennessä kohdanneet, ja Bottas itsekin suhtautuu mahdollisuuteen skeptisesti. Toistaiseksi Red Bull on luottanut omaan kuljettajaohjelmaansa ja valinnut muihin tallihin siirtyneitä kuskeja (kuten Sergio Pérez) ennemmin kuin Mercedeksellä ajaneita. Bottas jatkaa kuitenkin kärsivällisesti tavoitteenaan paluu kilpakuljettajaksi, oli talli sitten Red Bull tai jokin muu huipputiimi.

Valtteri Bottas ja Cadillac (Andretti 2026 -projekti)

Yksi merkittävimmistä puhutuista mahdollisuuksista Bottaksen tulevaisuudelle on paikka Andretti Cadillac -tallissa, mikäli tämä uusi amerikkalainen F1-projekti hyväksytään sarjaan. Yhdysvaltalainen Andretti Autosport ja General Motorsin Cadillac-brändi hakivat vuonna 2023–2024 F1-sarjaan uudeksi tiimiksi, tavoitteena aloittaa kilpaileminen vuonna 2026. FIA:n on kerrottu hyväksyneen Andretti Cadillac -hakemuksen ehdollisesti, mutta lopullinen pääsy sarjaan riippuu mm. kaupallisesta sopimuksesta. Tästä huolimatta kuljettajamarkkinoilla on jo spekuloitu, ketkä voisivat ajaa mahdollisessa Cadillac-F1-tiimissä.

Valtteri Bottas on noussut yhdeksi kärkiehdokkaista Cadillacin kuskiksi kaudelle 2026, mikäli talli aloittaa tuolloin. Bottas itse on vahvistanut käyneensä keskusteluja Andretti-Cadillac -projektin kanssa. Toto Wolff, Bottaksen entinen tallipäällikkö Mercedeksellä, on julkisesti todennut uskovansa Bottaksen ansaitsevan Cadillac-paikan ja “olleensa jo puheissa” tallin kanssa. Wolff sanoi heinäkuussa 2025, että Bottas on “paras mahdollinen kolmoskuljettaja ja varamies” ja että hän “ansaitsee täyden kisakuskin paikan – olen iloinen, jos hän sen saavuttaa” viitaten juuri Cadillac-projektiin.

Bottaksen kokemus ja meriittilista tekevät hänestä houkuttelevan vaihtoehdon uudelle tallille. Hän on 10-kertainen GP-voittaja ja pitkän linjan tallitiimin jäsen, joka voisi tuoda vakautta ja tietotaitoa aloittelevaan projektiin. Lisäksi Bottaksella on hyvä maine Yhdysvalloissa – hän on seurustellut australialaisen Tiffany Cromwellin kanssa, mutta viettää paljon aikaa myös Yhdysvalloissa (mm. pyöräilytapahtumien yhteydessä) ja on amerikkalaisyleisölle tuttu Drive to Survive -sarjasta. Cadillac-brändi voisi hyötyä kokeneen ja tunnetun eurooppalaisen kuljettajan tuomasta uskottavuudesta.

Toto Wolff on ilmaissut olevansa valmis päästämään Bottaksen lähtemään Mercedeksen varakuljettajan roolista, jos Cadillac-paikka toteutuu – hän tukee Bottaksen paluuta lähtöviivalle vaikka se tapahtuisi toisen tiimin riveissä. Bottaksen itsensä mukaan Andretti Cadillac -projekti on “erittäin mielenkiintoinen”, mutta hän ymmärtää että tallin rakentaminen on iso urakka ja päätöksiä ei tehdä hätiköiden. Hän on kertonut asettaneensa itselleen aikataulun: elokuuhun 2025 mennessä hänen on hyvä tietää, onko ajopaikka 2026 realistinen, jotta hän voi suunnitella uransa jatkoa. Kesän 2025 puheiden perusteella Cadillac pitää Bottasta yhtenä ensisijaisista vaihtoehdoista – mediassa on mainittu myös Sergio Pérezin ja Mick Schumacherin nimet samassa yhteydessä, mutta Bottaksen kokemus voi nostaa hänet listan kärkeen.

On huomionarvoista, että Cadillac-huhut eivät ole pelkkää spekulaatiota: ne kumpuavat konkreettisista keskusteluista. Bottas on Beyond the Grid -podcastissa myöntänyt, että hän on pitänyt tiiviisti yhteyttä Andretti-projektin kanssa ja että osapuolet etsivät oikeaa hetkeä tehdä päätöksiä. F1-varikolla vaikuttaa vallitsevan konsensus, että Bottas olisi looginen valinta uuden tallin johtavaksi kuljettajaksi ensimmäisille kausille. Mahdollinen siirto Cadillacille 2026 merkitsisi Bottakselle paluuta kisakuskin rooliin vain vuoden tauon jälkeen, mikä olisi hänen uralleen erinomainen jatkumo.

Tällä haavaa Bottas jatkaa varakuljettajana Mercedeksellä ja seuraa tarkasti, miten Andretti Cadillac -hanke etenee FIA:n ja F1:n päätöksenteossa. Mikäli talli saa lopullisen luvan sarjaan, on hyvin todennäköistä, että Valtteri Bottas nähdään Cadillac-tallin kilpakuljettajana kaudella 2026 – ainakin jos se riippuu Bottaksen ja Wolffin toiveista sekä monien asiantuntijoiden näkemyksistä.

Palkka, tulot ja omaisuus (Valtteri Bottas net worth)

Formula 1 -kuljettajana Valtteri Bottas on ansainnut huomattavia tuloja uransa aikana. Palkka on vaihdellut tallista ja menestyksestä riippuen, mutta Bottas on onnistunut kerryttämään mittavan omaisuuden (net worth). Williams-vuosinaan (2013–2016) Bottaksen vuosipalkka nousi parhaimmillaan noin 5 miljoonaan euroon kaudessa, päälle tulosbonukset menestyksestä. Siirryttyään Mercedekselle 2017 hänen palkkionsa arvioitiin noin 10 miljoonaan euroon vuodessa, mikä on huipputallin kakkoskuljettajalle tyypillinen taso. Esimerkiksi Forbesin mukaan Bottaksen peruspalkka Mercedes-kausilla oli noin 10 miljoonaa dollaria vuodessa. Vuonna 2020 Bottaksen sopimuksen arvo oli hieman alempi (arviolta ~7,5 miljoonaa €), mahdollisesti lyhyemmän jatkosopimuksen vuoksi. Siirto Alfa Romeolle 2022 nosti hänen vuosipalkkansa jälleen noin 10 miljoonan euron paikkeille, sillä Bottas toi talliin arvokasta kokemusta ja markkina-arvoa. Julkisuudessa kerrottiin Bottaksen monivuotisen Alfa-sopimuksen takaavan hänelle 8–10 miljoonan dollarin vuositulot, mikä on vahvistettu Spotrac-tietojen kautta.

Bottaksen tulot eivät rajoitu pelkkään peruspalkkaan. Hänen sopimuksiinsa on sisältynyt suoritusbonuksia (esimerkiksi voitto- ja pistesijoitusbonukset), jotka ovat voineet nostaa vuosiansioita huomattavastikin huippuvuosina. Lisäksi Bottas on solminut henkilökohtaisia sponsorisopimuksia eri brändien kanssa. Mercedeksellä ajoessaan Bottas oli mm. valmistajan ja tallin omien yhteistyökumppaneiden mainoskasvona (kuten Pirelli, UBS, Epson ym.), ja Alfa Romeolla hänellä on ollut näkyvyyttä mm. kellomerkki ja urheiluvarustesponsorien kautta.

Kaikkiaan Bottaksen omaisuus on kasvanut tasaisesti F1-uran edetessä. Arvioiden mukaan Bottas on tienannut urallaan yhteensä noin 50 miljoonaa euroa bruttopalkkoina ja palkkioina. Vuonna 2024 hänen henkilökohtaisen nettovarallisuutensa (net worth) arvioitiin olevan noin 20 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria (noin 18 miljoonaa euroa). Tähän lukuun vaikuttavat verot ja kulut, joten se on selvästi alhaisempi kuin uran kokonaistienestit, mutta silti erittäin merkittävä varallisuus. Bottas on käyttänyt ansaitsemiaan varoja harkiten: hän on sijoittanut esimerkiksi kiinteistöihin. Julkisuudessa on kerrottu, että Bottaksella on ylellinen asunto Monacossa (kuten monilla F1-kuljettajilla verotussyistä) sekä vapaa-ajanasunto kotiseudullaan Nastolassa järvimaisemissa. Lisäksi hänellä on suuri kaupunkiasunto Helsingin seudulla.

Autourheilijana Bottas on myös intohimoinen autojen harrastaja. Hänen autokokoelmaansa kuuluu muutamia kalliita ajoneuvoja, kuten Mercedes-AMG GT -urheiluauto, jonka arvo uutena on noin 220 000 euroa. Lisäksi tiedetään, että Bottas on hankkinut esimerkiksi klassikkoautojen helmiksi lukeutuvia malleja: mediassa on raportoitu hänen omistaneen mm. Ferrari F40:n ja McLaren 675LT -urheiluauton. Tällaiset hankinnat viittaavat siihen, että Bottas nauttii autoista myös radan ulkopuolella ja käyttää varojaan hänelle mielekkäisiin kohteisiin.

Bottaksen varallisuutta kasvattavat myös erilaiset liiketoimet ja sijoitukset, joita hän on tehnyt uransa aikana. Hänestä on tullut pienosakas ja yrittäjä monella saralla: maaliskuussa 2021 Bottas osti 10 % osuuden kotikaupunkinsa Lahden Pelicans -jääkiekkoseurasta. Lisäksi hän on lähtenyt kahvialalle – Bottas on osakkaana lahtelaisessa Kahiwa Coffee Roasters -paahtimossa, jossa on jopa nimikkokahvisekoitus hänen makumieltymystensä mukaan. Yhdessä Tiffany Cromwellin kanssa Bottas on luonut myös premium-tason gin-juoman: pariskunnan vuonna 2022 lanseeraama Oath Gin yhdistelee suomalaisia ja australialaisia vaikutteita ja on osa Bottaksen brändättyä liiketoimintaa. Tällaiset sijoitukset ja yritysprojektit kertovat, että Bottas on suunnitellut taloudellista tulevaisuuttaan monipuolisesti hyödyntäen uransa tuomaa tunnettuutta.

Yhteenvetona, Valtteri Bottaksen palkka ja tulot F1:ssä ovat olleet huipputasoa ja hän on saavuttanut taloudellisen riippumattomuuden uransa ansiosta. Vaikka hän ei lukeudu aivan kaikkein rikkaimpiin F1-kuljettajiin (joiden net worth voi olla satoja miljoonia), Bottaksen ~20 miljoonan dollarin arvioitu omaisuus on merkittävä. Aktiivisena urheilijana hänellä on yhä mahdollisuus kasvattaa varallisuuttaan, erityisesti jos hän tekee paluun kilpakuljettajaksi ja jatkaa F1-uraltaan vielä useamman vuoden.

Valtteri Bottas ja nikotiinipussit – kohu tuotteesta

Helmikuussa 2024 mediassa nousi esiin yllättävä ja kiistanalainen uutinen: markkinoille oli tullut nikotiinipussi-tuote nimeltä 77 VB Edition, joka kantoi Valtteri Bottaksen nimikirjaimia ja jonka purkin kannessa oli Bottaksen tunnistettava siluettikuva. Kyseessä olivat tupakattomat nikotiinipussit (nuuskan tyyppiset nikotiinia sisältävät pussit), joita myytiin Suomessa päivittäistavarakaupoissa vahvuudella 16 mg nikotiinia per annospussi. Tuotteen nimiyhteys Bottakseen oli ilmeinen, vaikka Bottas itse ei ollut tuotteesta julkisesti kertonut. Yle Urheilu tiedusteli asiaa Bottaksen managerilta Ville Ahtiaiselta, joka kieltäytyi kommentoimasta yhteistyötä tai tuotetta mitenkään. Bottas ei itse myöskään antanut lausuntoa, ja koko kuvio vaikutti mysteeriltä: oliko Bottas lähtenyt mukaan markkinoimaan nikotiinituotetta, vai käyttikö valmistaja hänen nimeään ilman selkeää lupaa?

Tapauksesta kehkeytyi nopeasti kohu Suomessa. Julkisuudessa esitettiin huolta siitä, että maailmanlaajuisesti tunnettu huippu-urheilija antaisi kasvonsa riippuvuutta aiheuttavalle tuotteelle. Sosiaalisessa mediassa ihmeteltiin, miksi terveenä ja urheilullisena pidetty Bottas olisi ryhtynyt nikotiinipussien “mainoskasvoksi”. Asiaan otti kantaa myös terveysasiantuntijat: Helsingin yliopiston kansanterveystieteen professori Jaakko Kaprio arvosteli Bottaksen mahdollista roolia hyvin jyrkin sanoin. Kaprio totesi, että Bottaksen toiminta on “likimain sama kuin ryhtyisi tupakkafirman mainoskasvoksi” ja että se on “huonoin mahdollinen tapa olla esikuva nuorille”, jos urheilija edistää nikotiinituotteiden käyttöä. Kaprion mukaan nikotiinipussien markkinointi nojaa usein terveiden ja urheilullisten mielikuvien väärinkäyttöön nuorten houkuttelemiseksi, ja juuri urheilijat tuotteiden keulakuvina voivat tehdä niistä houkuttelevampia kohderyhmälle. Professori piti toimintaa vastuuttomana ja häikäilemättömänä nikotiiniteollisuuden keinona.

Bottaksen rooli nikotiinipussi-asiassa jäi lopulta jokseenkin epäselväksi. Puolalainen valmistaja 77 Pouches ei omissa kanavissaan suoraan mainostanut Bottaksen nimeä, mutta tuote itsessään viittasi häneen. Ilmeni, että Bottas oli ainakin epäsuorasti vihjannut yhteistyöhön: hän oli merkinnyt Instagramissa 77 Pouches -tilin erääseen syyskuussa 2023 julkaisemaansa kuvaan, jossa hänen shortsien taskustaan pilkisti pyöreä kiekonmuotoinen purkki (ilmeisesti nikotiinipussipurkki). Tämä viittasi siihen, että Bottas oli tietoinen tuotteesta ja mahdollisesti hiljaisella sopimuksella mukana sen markkinoinnissa kohdentuen ulkomaisiin markkinoihin. Suomessa laki kieltää yli 20 mg vahvuisten nikotiinipussien myynnin, joten kaupoissa myytävä Bottas-tuote alitti rajan (16 mg). Kuitenkin ulkomaisissa verkkokaupoissa kaupattiin 20 mg vahvuista versiota nimellä Valtteri Bottas Edition, mikä ylitti Suomen rajan – tämäkin seikka herätti huomiota.

Kohu nosti jälleen esiin urheilijoiden yhteiskuntavastuun. Bottas ei lopulta edelleenkään kommentoinut asiaa julkisesti, joten emme tiedä hänen motiivejaan tai näkökulmaansa. On mahdollista, että kyseessä oli taloudellinen yhteistyö, jonka riskejä Bottas aliarvioi. Toisaalta on myös esitetty, että ehkä Bottaksen nimeä käytettiin liikaa hänen suostumustaan kysymättä. Joka tapauksessa julkinen mielipide Suomessa kallistui paheksumaan tätä yhdistymistä: urheilijan toivottiin ennemmin edistävän terveitä elämäntapoja kuin tuotteita, jotka voivat johtaa nikotiiniriippuvuuteen erityisesti nuorison keskuudessa.

Lyhyessä ajassa “Bottaksen nikotiinipussit” nousivat puheenaiheeksi iltapäivälehtiä ja Ylen uutisia myöten. Bottas sai kritiikkiä ja professori Kaprio tiivisti monen ajatukset kutsumalla toimintaa “täysin vastuuttomaksi”. Tämä episodi osoittaa, kuinka huippu-urheilijoiden kaupalliset valinnat voivat herättää intohimoja ja eettistä keskustelua. Toistaiseksi vaikuttaa siltä, että kyseinen tuote on jäänyt melko marginaaliin ja Bottaksen imago kansainvälisesti ei siitä suuremmin kärsinyt – monikaan ulkomailla ei noteerannut asiaa, ja F1-varikolla sitä pidettiin lähinnä erikoisena kuriositeettina. Suomessa tapaus kuitenkin muistetaan esimerkkinä siitä, millaisia vaaroja liittyy urheilijan nimen kaupalliseen hyödyntämiseen kiistanalaisissa tuotteissa.

Valtteri Bottas mullet – rennompi julkisuuskuva

Bottaksen uran käännyttyä uuteen vaiheeseen Mercedes-vuosien jälkeen myös hänen julkisuuskuvansa muuttui entistä rennommaksi. Moni F1-fani on pannut merkille Bottaksen mullet-kampauksen ja ronskin huumorin, joka on tullut esiin erityisesti kauden 2022 jälkeen. Mersulla ajaessaan Bottas oli tunnettu siististä lyhyestä hiustyylistään ja hillitystä olemuksestaan, mutta siirryttyään Alfa Romeolle hän antoi persoonansa vapautua eri tavalla. Bottas kasvatti takatukan – eli “mulletin” – ja viikset, ja alkoi leikitellä julkisuuskuvallaan sosiaalisessa mediassa huomattavasti aiempaa enemmän.

Ikoninen hetki Bottaksen “uuden vaiheen” julkisuuskuvassa nähtiin loppuvuodesta 2022, kun Bottas vietti lomaa kumppaninsa Tiffany Cromwellin kotiseudulla Australiassa. Hän julkaisi humoristisen videon, jossa hän muuntautui australialaiseksi “boganiksi” – paikalliseksi junttimieheksi – leikkauttamalla itselleen näyttävän mullet-tukan ja pukeutumalla australialaisen VB-oluen (Victoria Bitter) logolla varustettuun singlet-paidan. Videolla Bottas totesi vitsaillen, ettei tunne sulautuvansa joukkoon Australiassa ja päätti “vaihtaa tyyliä”. Lopputuloksena hänellä oli vapautuneesti hulmuava takatukka päässään, VB-oluttölkki kädessään ja rento asenne huokui olemuksesta. Video keräsi laajaa huomiota – niin fanit kuin F1-sarjan viralliset sometilitkin jakoivat pätkää. Brittiläinen F1-toimittaja Will Buxton hehkutti Bottaksen uutta lookia “majesteettiseksi” ja monet fanit kommentoivat Bottaksen “voittaneen off-seasonin” riehakkaalla tyylillään.

Takatukastaan ja rennosta asenteestaan huolimatta Bottas on edelleen vakavasti otettava urheilija, mutta hän on onnistunut tuomaan esiin persoonallisuutensa uusia puolia. Drive to Survive -dokumenttisarjan jaksoissa Bottas näyttäytyi humoristisena ja itseironisena hahmona – esimerkiksi kohtaus, jossa hän kylpee alasti joessa Yhdysvalloissa (2022) nousi nettihitiksi, ja Bottas jopa painatti kuvan itsestään alastomana istahtamassa joessa myyntikalenteriin kerätäkseen rahaa hyväntekeväisyyteen (miesten terveyskeräykseen). Tämä kalenteri keräsi tiettävästi yli 50 000 euroa miesten terveysasioiden hyväksi ja vahvisti Bottaksen mainetta pilke silmäkulmassa toimivana hyväntekijänä.

Bottaksen “mullet-vaihe” onkin symboloinut hänen vapautumistaan henkisesti. Hän on itse sanonut, että Mercedes-vuosien paineet ja täydellisyyden tavoittelu söivät välillä miehen hymyä, mutta sittemmin hän on panostanut mielen hyvinvointiin ja tasapainoon. Uusi tyyli ja rento habitus ovat tuoneet Bottakselle paljon uusia faneja – erityisesti sosiaalisessa mediassa hän on aktiivinen ja suosittu. Bottas päivittää Instagram-tiliään lähes päivittäin, jakaen arkisia treenihetkiä, lomakuvia ja huumoria. Hän on noussut monien silmissä “yksi siisteimmistä tyypeistä” F1-varikolla, joka uskaltaa nauraa myös itselleen. Esimerkiksi Bottaksen vastaus, kun häneltä kysyttiin mistä voittovire vuonna 2019 tuli – “Söin puuroa” – on jäänyt elämään sutkautuksena, joka kuvastaa hänen kuivakkaa huumoriaan.

On selvää, että Bottaksen julkisuuskuva on uran edetessä kehittynyt monipuolisemmaksi. Hän on kilpailija radalla, mutta radan ulkopuolella hänestä on tullut eräänlainen “kulttihahmo” F1-fanien keskuudessa mulletteineen, vitsineen ja ainutlaatuisine tempauksineen. Bottaksen kaksoisrooli – totinen urheilija ja toisaalta rempseä persoona – tekee hänestä helposti lähestyttävän tähtikuljettajan. Suomessa hänet tunnetaan yhä jalat maassa -asenteestaan: Nastolan mies, joka ponnisti maailman huipulle mutta ei ole unohtanut taustaansa. Tähän liittyen Bottas on ollut järjestämässä omaa hyväntekeväisyys-duathlonkisaa kotiseudullaan vuodesta 2017 alkaen, osallistuupa hän itsekin siihen joka vuosi. Se osoittaa, että huumorin ja bisnesten ohella Bottas muistaa myös antaa takaisin yhteisölleen ja hyödyntää mainettaan hyvien asioiden edistämiseen.

Yhteenveto: Valtteri Bottas on yksi 2010-luvun ja 2020-luvun menestyneimmistä suomalaisista autourheilijoista. Hän on vakiinnuttanut paikkansa Formula 1 -sarjan historiassa luotettavana, nopeana ja tiimille arvokkaana kuljettajana. Bottaksen ura on sisältänyt nousuja (Mercedes-voittojen huuma, MM-hopeat) ja laskuja (Alfa Romeo -kausien takaiskut), mutta hän on aina säilyttänyt arvostuksen sekä tallipäälliköiden että fanien silmissä. Kaudella 2025 Bottas toimii Mercedes-tallin varakuljettajana ja tähtää tosissaan paluuseen kisakuskiksi mahdollisesti uuden Cadillac-tallin riveissä. Radan ulkopuolella Bottas on monelle esimerkki siitä, että kovan kilpailijan takaa löytyy lämminhenkinen ja vitsikäs persoona. Hänen mullet-kampauksensa, kahvi- ja ginibisneksensä ja outojen yhteistyökuvioiden (kuten nikotiinipussikohun) värittämä tarinansa tuovat väriä F1-maailmaan. Valtteri Bottaksen tarina jatkuu yhä, ja hänellä on edelleen tavoitteena kirjoittaa uusia lukuja suomalaiseen moottoriurheiluhistoriaan.

Lähteet:

  • Bottaksen F1-tilastot ja henkilötiedot: SuomiF1-sivusto
  • Wikipedia (FI & EN): Bottaksen tausta, ura ja henkilökohtainen elämä
  • SuomiF1-uutiskooste: Bottaksen ura Williamsilla, Mercedeksellä ja Alfa Romeolla
  • Formula1.com-uutiset: Bottaksen siirrot ja kommentit (Mercedes-varakuljettaja 2025, Cadillac-huhut)
  • Yle Urheilu: Bottaksen nikotiinipussikohu ja asiantuntijalausunnot
  • Sportbible: Bottaksen mullet-tyyli ja Australian lomavideo
  • Sportskeeda: Bottaksen nettovarallisuus ja sijoitukset
Scroll to Top