Painohulavanne

Nainen pyorittaa hulavannetta

Mikä on painohulavanne?

Hulavanteen pyöritys voi olla tuttua jo lapsuudesta. Moni koki sen ehkä haasteellisena. Mutta nyt meillä on painohulavanne, joka on tämän hetken trendituote. Se on lisäpainoilla varustettu hulavanne ja koostuu yhteen kytkettävistä painoja sisältävistä pehmustetuista osista. Tarvittaessa vanteen voi purkaa osiin, joten se on helppo ottaa mukaan vaikkapa matkalle ja kesämökille. Painollista hulavannetta on helpompi pyörittää kuin painotonta. Sisäpinnalla oleva aaltomainen kohokuvio helpottaa pyörittämistä. Markkinoilla on myös sileitä malleja, mutta sen pyörittäminen voi olla haasteellisempaa. Painohulavanne on edullinen ja hauska tapa harrastaa tehokasta liikuntaa joko sisällä tai ulkona. Kun laitat lempimusiikkisi soimaan et edes huomaa treenaavasi. Voit tehdä treenin myös vaikkapa televisiota katsellen. Hulavanneharjoittelu sopii osaksi painonpudotusta ja vyötärön kaventamista ja näiden tulosten myötä sillä voi saada myös terveystuloksia. Painollinen hulavanne sopii treenimuodoksi osaksi monipuolista liikuntaa kaiken ikäisille kuntotasoon katsomatta.

Miten painohulavannetta käytetään?

Painollisen hulavanteen sisäpinnalla oleva aaltomainen kohokuvio aktivoi keskivartaloa tehokkaasti. Tärkeää on käyttää keskivartalon lihaksia ja kiinnittää huomiota tekniikkaan. Tärkeää on pyörittää hulavannetta mahdollisimman rennosti. Hulavannetta pyöritetään hartioiden levyisessä haara-asennossa polvet hieman koukussa. Alussa lihakset voivat tulla kipeiksi ja voi tulla myös mustelmia, mutta ne eivät ole vaarallisia. Jos mustelmia tulee voit käyttää paksumpaa puseroa, huivia tai muuta pehmustetta vyötäröllä. Voit halutessasi ostaa myös erityisen hulavannevyön. Se on pehmustettu vyötäröllä treenin aikana pidettävä vyö, joka suojaa keskivartaloa nirhaumilta ja mustelmilta. Vyö sopii erityisesti pitkäkestoisempaan treeniin ja painavammilla vanteilla pyöritettäessä. Hulavannevyö tukee selkää ja pitää keskivartalon lihakset lämpiminä. Vyö sopii kaikille aloittelijoista jo pidempään treenanneille. Älä säikähdä, jos ”hulailu” alussa jopa sattuu. Mustelmat vähenevät tekniikan parantuessa. Treenaaminen kannattaa aloittaa muutamasta minuutista päivässä ja rentoutua kunnolla sen jälkeen. Yleensä oikea tekniikka löytyy muutaman treenikerran myötä.

Ota rento hartioiden levyinen haara-asento ja hyvä ryhti, kun alat pyörittämään hulavannetta. Voit pyörittää myös vähän leveämmässä haara-asennossa. Tärkeää on kehon rentous. Jos jännität kehoa et todennäköisesti saa pysymään vannetta ylhäällä. Toinen tärkeä asia aloitettaessa on, että laitat käsillä hulavanteelle kunnon alkuvauhdin. Kun laitat vanteelle kunnon vauhdin sinulla on hyvin aikaa löytää rytmi ja päästä pyörittämiseen mukaan. Jos alkuvauhti on liian hidas joudut tekemään isoja korjausliikkeitä saadaksesi pidettyä vanteen pyörimässä. Kunnon alkuvauhdilla vanne pyörii lähes itsestään monta kierrosta ja ehdit päästä hyvin juttuun mukaan. Toinen tärkeä asia alkuvauhdin lisäksi on pitää vanne koko ajan vaakatasossa. Se lähtee helposti kieppumaan ja silloin vannetta on enää vaikea saada oikeaan asentoon. Oikeaa pyöritystekniikkaa ei oikeastaan ole eli jos sinulla vanne pysyy hyvin ylhäällä ja pyörittäminen onnistuu niin hieno juttu. Voit pyörittää siirtämällä kevyesti painoa jalalta toiselle sivuttain, edestä taakse varpailta kantapäille tai painonsiirtona jalalta toiselle toisen jalan ollessa vähän taaempana. Pyörittämiseen tarvittava liike on todella pieni. Pyörittää voi toki myös isommalla liikkeellä, mutta aloittelijalle helpompi on pieni liike. Yläkropan on tarkoitus pysyä lähes paikoillaan. Kun tekniikka on hallussa voit kokeilla nostaa vannetta pyörityksen aikana ylöspäin rintaa kohti tai antaa käydä alempana polvia kohti. Voit pyöriä paikallasi vannetta pyörittäessäsi ja tehdä vaikkapa käsillä omaa treeniä.

Mies-heittaa hulavanteen ilmaan

Painollisen hulavanteen pyörittäminen 10 minuuttia on jo kunnon treeni ja tämä voi olla vaikkapa osa muuta lihaskuntotreeniä. Muista vaihtaa pyörityssuuntaa harjoituksen puolivälissä. Hulavannetreenin tehoa on helppo säätää: mitä nopeammin pyörittää sitä enemmän hikoilee ja sitä kovemmin vanne tuntuu. Voit aloittaa treenit pyörittämällä vannetta normaaliin tahtiin. Varsinaisen treenin voit tehdä vaihtelemalla pyöritysnopeutta ja turbovaihteella saat sykkeen taatusti nousemaan ja tehoja treeniin. Vaihtelua ja tehoja saat myös vaikkapa askeltamalla tai juoksemalla paikallasi. Painollista hulavannetta voi käyttää myös muuhun treeniin kuin lantiolla pyörittämiseen. Se soveltuu esim. käsivarsien ja jalkojen lihasten treenaamiseen, venyttelyyn sekä tasapainon harjoittamiseen. Hulavanteen suosion ovat huomanneet myös kuntosalit ja liikuntakeskukset, jotka ovat alkaneet pitämään ryhmäliikuntatunteja hulavanteen avulla. Jos siis koet ettei sinulla tule tehtyä treeniä yksin kotona tai haluat lisää tehoja otappa selvää läheisestä liikuntakeskuksesta jos heillä olisi hulavannetunteja. Ja ainahan voi esittää toivomuksia erilaisista treeneistä. Myös netistä löydät ohjattuja hulavannetreenejä.

Mitä hyötyä painollisesta hulavanteesta on laihdutukseen?

Rasvanpoltto paikallisesti ja varsinkin vyötäröltä on todella haasteellista. Painollisella hulavanteella on kuitenkin saatu hienoja tuloksia. Helsingin yliopistossa vuonna 2019 suoritettiin tutkimus 1,5 kg:n hulavanteella. Tutkimuksen suoritti sisätautiopin professori Hannele Yki-Järvinen. 50 ylipainoista naista jaettiin kahteen ryhmään. Toinen ryhmä pyöritti painohulavannetta joka päivä 13 minuuttia ja toinen ryhmä käveli 10 000 askelta. Tutkimuksen puolivälissä ryhmät vaihtoivat keskenään liikuntalajia. Kuusi viikkoa kestäneen tutkimuksen aikana painollinen hulavanne kavensi vyötäröä yli neljä kertaa tehokkaammin kuin kävely. 10 000 askeleen kävely kavensi vyötäröä 0,7 cm kun taas 13 minuutin hulavanteen pyörityksellä vyötärö kaveni 3,1 cm.

Pyörittäminen aktivoi kivasti aineenvahduntaa ja nostaa sykettä reippaasti. Vyötärön kaventumisen ohella keskivartalon lihakset vahvistuvat, keskivartalon rasvamäärä pienenee ja huonon LDL-kolesterolin määrä alenee. Painohulavanteen voisikin sanoa olevan täsmäase henkilöille, joilla on reilusti rasvaa vyötäröllä ja vyötärönympärys suosituksia leveämpi eli naisilla yli 90 cm ja miehillä yli metri. Hulavanteen pyörityksen mukanaan tuomilla terveystuloksilla voidaan pienentää sydän- ja verisuonisairauksien sekä II-tyypin diabeteksen riskiä. Lisäksi se voi vahvistaa selkää ja siten ehkäistä selkävaivoja. Treeni kehittää myös tasapainoa ja koordinaatiota. Vanteen pyörittäminen vaikuttaa erityisesti syviin vatsa- ja selkälihaksiin sekä reisi- ja pakaralihaksiin.

Miten valita oikean painoinen hulavanne?

Painollisia hulavanteita on markkinoilla alle kilon painoisesta kolmeen kiloon saakka. Oikean painoisen hulavanteen valinta riippuu paitsi kokemuksesta myöskin henkilöstä. Iso hyväkuntoinen henkilö voi valita painavammankin vanteen. Mitä painavampi vanne sen haasteellisempaa sen pyöritys on. Sopiva hulavanteen paino aloittelijalle on 1 kg – 1,5 kg. Painoista 1,2 kg on myydyimpiä hulavanteita. Kun tekniikka alkaa olla hallussa ja kunto kohentua voit vaihtaa painavampaan vanteeseen. Kun olet treenannut noin kolmen kuukauden ajan voit ostaa vaikkapa 1,8 kg tai 2,1 kg painavan vanteen. Silloin saat treeneihin lisää tehoja. Painavampaan vanteeseen kannattaa siirtyä myöskin siksi, että tulokset jatkaisivat kehittymistään. Tämä on tärkeä pointti kaikissa treenimuodoissa: treeniohjelman ja painojen muutos takaavat kehityksen jatkumisen. Perusvanteiden lisäksi markkinoilla on mittaavia hulavanteita, jotka mittaavat kierrokset, käytetyn ajan ja kaloreiden kulutuksen. Tsemppiä ja iloa hulavannetreeneihin!