Sopupelejä esiintyy myös e-urheilussa: Osasyynä vedonlyönti kasinoilla

Pelaaminen ja urheilu

E-urheilu on noussut voimakkaasti vedonlyönnin maailmaan, ja se on herättänyt niin kasinot kuin vedonlyöjät ympäri maailmaa. Erityisesti Maltan lisensoimat kasinot tarjoavat laajan valikoiman vedonlyöntimahdollisuuksia suosituimmista e-urheilupeleistä, kuten CS:GO, League of Legends ja Dota 2.

E-urheilu voi tarjota suuria voittomahdollisuuksia. Samalla se tuo mukanaan riskin kilpailumanipulaatioon eli sopupelien esiintymiseen siinä missä muutkin urheilulajit.

Sopupelit vaarantavat urheilun rehellisyyden ja vedonlyönnin luotettavuuden. Taidolla ja pelistrategialla ei ole enää niinkään väliä, jos otteluiden tulokset ovat ennalta sovittuja. 

Millaista kilpailumanipulaatio voi sitten e-urheilun kohdalla olla? Lue aiheesta alta.

E-urheilusta voi lyödä vetoa kasinoilla

E-urheilu on noussut suosioon myös kasinomaailmassa, eli nykyään monet nettikasinot tarjoavat mahdollisuuden lyödä vetoa e-urheilutapahtumista.

Etenkin Maltan kasinot ovat tunnettuja laajasta e-urheiluvedonlyönnistä, joka kattaa kaikki kansainvälisesti merkittävimmät turnaukset.

Suosituimpia vedonlyöntikohteita e-urheilussa ovat esimerkiksi:

  • Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) – Taktiikka- ja tiimipohjainen peli
  • League of Legends (LoL) – Erittäin suosittu moninpeli
  • Dota 2 – Suuri MOBA-peli (Multiplayer Online Battle Arena), jossa vedot kohdistuvat The Internationalin kaltaisiin turnauksiin 
  • Valorant – Riot Gamesin luoma taktinen ammunta- ja joukkuepeli
  • Call of Duty – Tunnettu ammuntapeli

Näissä peleissä vedonlyöntimahdollisuudet liittyvät yleensä ottelun tai kartan voittajiin sekä yksittäisten tai tiimien pelaajien suorituksiin. Turnausten pääpalkinnot itse pelaajille voivat olla jopa miljoonaluokkaa, minkä vuoksi lajin harjoitteluun käytetään valtavia määriä aikaa ja rahaa.

Vedonlyönnissä liikkuu paljon rahaa

Vedonlyönnissä liikkuu valtavia summia rahaa, mikä valitettavasti tekee siitä houkuttelevan pelikentän myös erilaisille huijareille.

Yksi suurimmista riskeistä on kilpailumanipulaatio eli sopupelit, jossa osapuolet tai joukkueet sopivat etukäteen tietyn ottelun lopputuloksen. Tällainen toiminta on paitsi laitonta, myös erittäin haitallista urheilun ja vedonlyönnin rehellisyydelle.

Sopupelien mahdollisuus on olemassa useiden lajien kohdalla. Esimerkkejä tästä ovat muun muassa jalkapallo, tennis tai edelläkin mainittu e-urheilu. Sopupelin riski kasvaa erityisesti silloin, kun vedonlyöntimarkkinoilla pyörii erityisen tuntuvia panoksia. 

Yksi tunnetuimmista sopupeliskandaaleista tunnetaan nimellä Totonero 1986, jossa Italiassa vuosien 1984-1986 välillä valmentajat ja jalkapalloilijat myivät ottelut rahaa vastaan. Lopulta useita pelaajia ja valmentajia tuomittiin elinikäisiin kieltoihin ja suuri osa otteluista mitätöitiin.

Manipuloidut ottelut vääristävät tuloksia, aiheuttavat epäluottamusta ja voivat johtaa suuriin taloudellisiin menetyksiin. 

Sillä, että vedonlyöjät ja vedonvälittäjät menettävät luottamuksen markkinoihin, voi olla laajempiakin sosiaalisia ja taloudellisia vaikutuksia – samoin kuin sponsorointikiellolla olisi ollut urheiluseuroille.

Myös elektronissa urheilussa esiintyy sopupelejä

Elektronisessa urheilussa, kuten muissakin suosituissa lajeissa, esiintyy valitettavasti sopupeliongelmia. Esimerkiksi CS:GO-turnauksissa on havaittu vedonlyöntihuijauksia.

Esports Integrity Commission (ESIC) tutkii näitä tapauksia, ja ne ovat herättäneet jopa Yhdysvaltojen liittovaltion poliisin FBI:n huomion. Kyseessä ei toisin sanottuna ole pieni ja huomaamaton ongelma.

Sopupelit voivat vääristää kilpailun rehellisyyttä. Käytännössä ne tarkoittavat, että pelaajat ja joukkueet toimivat sopimuksen mukaan, eikä tosiasiallisella taidolla tai strategialla ole enää merkitystä. Joukkueet harjoittelevat turnauksia varten jopa vuosia, joten tällainen seuraus voi olla hyvinkin tuhoisa.

Tämä ei ainoastaan heikennä e-urheilutapahtumien uskottavuutta, vaan myös vaikuttaa vedonlyöntimarkkinoiden reiluuteen ja rehellisyyteen. Tämä voi puolestaan johtaa suuren yleisön epäluottamukseen koko e-urheiluun, joka on muutenkin vasta lähivuosina löytänyt jalansijaa urheilumaailmassa.

Sopupelejä esiintyy myös skinivedonlyönnissä

Skinivedonlyönti tarkoittaa vedonlyöntiä, jossa panoksena käytetään pelissä ansaittavia virtuaalisia esineitä. Ne voivat olla esimerkiksi aseiden ulkoasuja (skinejä) pelissä CS:GO-pelissä. 

Nämä skinit eivät vaikuta pelin toimintaan, mutta voivat olla arvokkaita pelaajien keskuudessa. Skinivedonlyönnissä pelaajat asettavat panoksia näillä esineillä ja tekevät vedonlyöntiä pelien tuloksista.

Myös skinivedonlyönnissä esiintyy sopupelejä eli pelaajat voivat sopia ottelutuloksista rahallisten voittojen toivossa. Esimerkiksi vuonna 2014 iBUYPOWER:n ja NetcodeGuides.com:n välillä pelatussa ottelussa pelaajat olivat sopineet häviävänsä tarkoituksellisesti.

Skinivedonlyönnin ja sopupelien yhteys tulee esiin, kun epäilyttävät vedot tehdään tiettyjen pelien ympärille ja suuria voittoja saavat sellaiset tahot, joilla on yhteyksiä pelaajiin. 

Yhteenveto

E-sport on yksi esimerkki siitä, mistä kaikesta voit lyödä vetoa kasinolla, ja sen suosion kasvaessa myös vedonlyöntimahdollisuudet ovat monipuolistuneet. Tänä päivänä pystyy ehkä jo sanomaan, että e-urheilu on vakiintunut nettikasinoiden vedonlyöntivalikoimaan.

E-urheilu tarjoaa paitsi viihdettä, myös mahdollisuuksia suuriin rahavoittoihin. Sen rinnalla kuitenkin kulkee varjopuoli: kilpailumanipulaatio ja sopupelit, joita nähdään ajoittain myös muissa urheilulajeissa.

Skinivedonlyönnissä panostetaan pelissä ansaittuihin virtuaalisiin esineisiin ja on yksi alue, jossa huijaukset ovat onnistuneet saamaan jopa FBI:n huomion.

Vaikka suurilla rahapanoksilla voi olla suuri vetovoima, tällainen toiminta voi heikentää e-urheilun uskottavuutta ja vedonlyönnin rehellisyyttä, aiheuttaen epäluottamusta sekä pelaajien että vedonlyöjien keskuudessa.

Scroll to Top