Kasinoille asetettava sponsorointikielto olisi voinut tuhota seurat

Sponsorointikielto

Kun sisäministeriö kesällä 2024 julkisti esityksensä Suomen uuden arpajaislain sisällöstä, urheiluseurojen toimistoista kuului varmasti syviä helpotuksen huokauksia. Urheiluväki oli pitkään pelännyt, että Suomi kieltäisi lisensoimiltaan kasinoilta yhteistyön urheilujoukkueiden kanssa.

Urheilusponsoroinnin kieltäminen olisi ollut suoranainen kuolinisku niille seuroille, jotka ovat riippuvaisia Veikkaukselta saamistaan sponsorirahoista. Kaikille muillekin päätös olisi ollut suuri pettymys, sillä monet joukkueet toivovat saavansa lisätuloja Suomen markkinoille saapuvilta peliyhtiöiltä.

Pelättyä sponsorointikieltoa ei lakiluonnoksesta löydy, joten suomalaisen urheilun tulevaisuus näyttää pitkästä aikaa hieman valoisammalta. Tässä artikkelissa kerromme, miksi sponsoreilta saadut rahat ovat seuroille elintärkeitä. Tasapuolisuuden nimessä selvitämme myös, miksi urheilusponsoroinnin kieltämistä ylipäätään harkittiin.

Nettikasinoiden vapauttamisen ehdot vielä pöydällä

Tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä, ettei kohuttua sponsorointikohua aseteta. Urheiluseurojen talousvastaavat joutuvat kuitenkin yhä elämään jännityksessä, sillä lopullisia päätöksiä Suomen tulevan pelilisenssin ehdoista ei ole vielä tehty.

Suomen lisenssimallista tiedetään varmuudella nämä asiat:

  1. Lotto, paperiarvat ja fyysiset pelikoneet jäävät Veikkauksen yksinoikeudeksi
  2. Nettipelaaminen ja -vedonlyönti vapautetaan kilpailulle
  3. Ulkomaiset kasinot saavat hakea Suomen lisenssiä vuonna 2026, ja uusien suomalaiskasinoiden toiminta alkaa 1.1.2027
  4. Kasinoita valvomaan perustetaan Lupa- ja valvontavirasto
  5. Kaikkien nettikasinoiden on noudatettava samoja vastuullisuussääntöjä

Varmaa on sekin, että kasinoiden markkinointia tullaan rajoittamaan jollakin tavalla. Lakiesityksessä mainitaan esimerkiksi bonuskielto. Lisäksi pöydällä on esimerkiksi tällaisten affiliate-sivustojen kieltäminen, mutta asiasta käydään vielä tiukkaa poliittista vääntöä. 

Affiliate-markkinoinnin kieltäminen ei vaikuta merkittävästi urheilusponsorointiin, kyseessä ovat kaksi hyvin erilaista mainonnan muotoa.

Sponsorointikiellon hyvät puolet

Urheiluväen on varmasti vaikea ymmärtää, miksi Suomi edes harkitsee seuroille tärkeän sponsoroinnin kieltämistä. Eikö olisi kaikkien kannalta hyvä asia, jos kotimaisille urheiluseuroille alkaisi virrata rahaa ulkomaisilta kasinoilta?

Ei välttämättä, sillä kasinot eivät tietenkään jaa suomalaisjoukkueille rahaa vain tukeakseen urheilutoimintaa. Ne odottavat saavansa vastineeksi näkyvyyttä ja positiivista julkisuutta. 

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tulemme näkemään:

  1. Peliyhtiöiden logoja urheilijoiden paidoissa
  2. Kasinomainoksia urheilutapahtumissa
  3. Rahapelimarkkinointia urheilijoiden some-kanavilla
  4. Rahapelimyönteisiä kommentteja urheilijoiden haastatteluissa

Jos verkon pikakasinot saavat luvan sponsoroida urheilijoita, kilpailuja seuraavat lapset ja nuoret näkevät väistämättä kasino- ja vedonlyöntimainoksia. Tämä saattaa arkipäiväistää uhkapelaamista ja houkutella alaikäisiä rahapelien maailmaan.

Alaikäisten suojelemisen lisäksi sponsorointikieltoa perustellaan pelihaittojen torjunnalla. Peliriippuvaisten on vaikea hallita pelaamistaan, jos he törmäävät kaikkialla kasinomainoksiin.

Sponsorointikiellon huonot puolet

Monet urheiluseurat painivat nykyään talousvaikeuksien kanssa. Koronavuosista toipuminen kestää vielä pitkään, ja valtiolta saatavat tuet tuntuvat kutistuvan olemattomiin. Veikkauksen tuottojakaan ei enää jaeta urheiluseuroille, joten uusille sponsoreille olisi tarvetta.

Muissa maissa rahapeliyhtiöt ovat urheiluseurojen merkittävimpiä tukijoita. Esimerkiksi Englannissa jalkapalloseurat saavat vedonlyöntiyhtiöiltä vuosittain valtavia summia toimintansa rahoittamiseen.

BBC:n artikkelin mukaan Englannissakin harkitaan parhaillaan urheilusponsoroinnin kieltämistä alaikäisten urheilufanien suojelemiseksi. Englannin jalkapalloliigaa (EFL) edustava Risk Parry sanoo, että urheilusponsoroinnin kieltäminen voisi tuhota osan jalkapalloseuroista täydellisesti. EFL menettäisi noin 40 miljoonaa puntaa vuodessa, jos se joutuisi lopettamaan yhteistyönsä Sky Bet -peliyhtiön kanssa.

Myös yksittäisten seurojen taloudelliset menetykset olisivat merkittäviä. Esimerkiksi West Ham tienaa kauden aikana 10 miljoonaa puntaa siitä hyvästä, että sen pelaajien paitoja koristaa Betwayn logo. Yhtä anteliaita sponsoreita on vaikea löytää muualta kuin rahapelialalta.

Paljon melua tyhjästä?

Kiihkeä väittely urheilusponsoroinnin hyödyistä ja haitoista hämmentää urheilukansaa. Miksi asiasta on noussut niin kova meteli, vaikka sponsoroinnissa ei sinänsä ole mitään uutta? Veikkaushan on sponsoroinut suomalaista urheilua jo vuosikymmenten ajan, eikä sitä ole pidetty mitenkään pahana asiana.

Veikkauksen tukea saavat vuonna 2024 muun muassa:

  1. Jääkiekkoliitto ja jääkiekkoilijoiden pelaajayhdistys
  2. Suomen Koripalloliitto ja Korisliiga seuroineen
  3. Lentopalloliitto ja lentopallon Mestaruusliiga
  4. Palloliitto
  5. Veikkausliiga ja sen seurat
  6. Jalkapallon kansalliset sarjat ja pelaajayhdistys
  7. Salibandyliitto
  8. Pesäpalloliitto, Superpesis ja Ykköspesis
  9. Hiihtoliitto, maastohiihdon, mäkihypyn ja yhdistetyn maajoukkueet
  10. Suomen Urheiluliitto
  11. Olympia- ja Paralympiakomitea
  12. Suomen Urheilugaala
  13. Olympiastadion
  14. Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus TAHTO

Veikkauksen sponsorirahojen vastaanottaminen on suomalaisessa urheilukulttuurissa täysin hyväksyttävää. Mikseivät siis muutkin peliyhtiöt voisi sponsoroida urheiluseuroja samalla tavalla?

Suomalaiset ovat tottuneet rahapelimainontaan

Sponsorointikiellosta tuli ajankohtainen asia, kun Suomi alkoi valmistella lisenssijärjestelmään siirtymistä. Suomalaiskasinoiden määrän moninkertaistumisen uskotaan kasvattavan rahapelimainonnan määrää dramaattisesti. Tämä puolestaan voi johtaa pelihaittojen lisääntymiseen.

Urheilusponsoroinnin kannattajat voivat kuitenkin vedota siihen, ettei rahapelimainoksissa ole suomalaisille mitään uutta. Veikkaus on mainostanut Suomessa kymmenien vuosien ajan noudattaen yksityiskohtaisia vastuullisuussääntöjä.

Poliisihallitus valvoo Veikkauksen markkinointia tarkasti ja puuttuu herkästi pienimpiinkin sääntörikkomuksiin. Esimerkiksi marraskuussa 2024 Veikkaus sai sakot ja kolmen kuukauden markkinointikiellon esitettyään mainoksiaan alaikäisille suunnatun tv-ohjelman yhteydessä. Jos viranomaiset valvovat jatkossakin rahapelimarkkinointia yhtä tiukasti, urheilusponsoroinnin sallimisesta tuskin aiheutuu ongelmia.

Yhteenveto

Urheilujärjestöt tarkkailevat kiinnostuneina Suomen rahapelireformin etenemistä, ja muutamat niistä jättivät sisäministeriölle lakiesitystä koskevan lausunnon. On ymmärrettävää, että järjestöt halusivat saada äänensä kuuluviin, sillä uusi rahapelilaki vaikuttaa suuresti suomalaisen urheilun tulevaisuuteen.

Jos Suomi päättää sallia urheilusponsoroinnin, seurat ja joukkueet voivat solmia peliyhtiöiden kanssa merkittäviä yhteistyösopimuksia. Sponsorirahat tulevat tarpeeseen, sillä Veikkauksen tuottoja ei enää käytetä urheilun tukemiseen.

Urheilusponsoroinnin salliminen ei kuitenkaan ole vielä varmaa. Sitä vastustetaan ennen kaikkea siksi, että alaikäisten ja peliriippuvaisten ei haluta näkevän rahapelimainoksia urheilutapahtumissa. Suomalaiset ovat kuitenkin jo tottuneet Veikkauksen mainoksiin, joten lisääntyvä rahapelimarkkinointi tuskin aiheuttaa suuria ongelmia.

Scroll to Top