Salikengät ja painonnostokengät vertailussa

Painonnostokengät

Kuntosaleilla näkee päivittäin laajan kirjon erilaisia kenkiä. Vaikka ne uusimmat värikkäät treenitossut houkuttaisivat, eivät ne ole aina paras valinta lihaskuntotreenaajalle. Monet sanovat, että on parempi treenata ilman kenkiä kuin huonoilla kengillä.

Nykyisin vaihtoehtoja on kuitenkin markkinoilla runsaasti, joten sukkasillaan ei ole pakko treenata – ellei nimenomaisesti niin tahdo. Tässä valintaoppaassa kerromme, mitä eri vaihtoehtoja sinulla on treenikengiksi ja mitä ottaa huomioon treenikenkiä valitessa.

Salikenkien tarkoituksena ei ole pelkästään sopia asuusi ja näyttää kivalta, vaan ne takaavat sinulle turvallisen treenin ja auttavat sinua suorittamaan liikeradat oikein. Koska vaihtoehtoja salikengiksi on runsaasti, käymme läpi niistä suosituimmat tyypit.

Parhaat naisten kengät

Star Nutrition Star High Tops

Star Nutrition Star High Tops

Star High Tops kenkien tasainen pohja antaa paremman kosketuksen alustaan parantaen tasapainoa ja pitäen jalat oikeassa asennossa. Tasainen pohja on erinomainen maastavedossa lyhentäen nostomatkaa. Tämä on erityisen toivottavaa kilpailussa. Tasapainoa parantaa entisestään korkeampi varsi, joka antaa turvallisuutta noston aikana.

Nämä kengät ovat todella kevyet. Materiaalina on aito mokka sekä kestävä polyesteri. Kengät on erityisesti kehitetty voimaharjoitteluun, sillä niissä on maksimaalinen maakosketus.

Halvin hinta: €59,90

UA W Project Rock 4

UA W Project Rock 4

Kengissä on kevyt ja hengittävä verkkopäällinen ja niissä on joustavuutta ja rakennetta siellä missä sitä tarvitaan. Pehmeä neulottu kaulus takaa maksimaalisen mukavuuden. Vaativampaankin harjoitukseen antaa vakautta ulkoinen TPU-kantapidike. Ulkoinen TPU-pidike taas tuo vakautta kantapäähän dynaamisissa liikkeissä.

Anatominen reunus tuo maksimaalista mukavuutta jalkojen alle. Responsiivinen UA HOVR-vaimennus vähentää iskuja, palauttaa energiaa sekä saa sinut kulkemaan eteenpäin. UA TriBase taas tarjoaa maksimaalisen maakosketuksen edistäen luonnollista liikettä. Se antaa myös joustavuutta otteeseen nostojen aikana.

Pahoittelemme, hintoja ei nyt saatavilla.

Nike Wear All Day

Nike Wear All Day

Kun vedät Nike Wear All Day kengät jalkaasi, on kuin olisit solminut pilvet jakojesi alle. Nämä sporttiset kengät ovat itse mukavuudet, siitä pitävät huolen pehmusteet nilkan ympärillä, miellyttävä sekä kestävä iltti ja mielettömän pehmeä vaahtomateriaali jalan alla. Kengissä on myös vahvistettu kärki.

Hengittävyyttä tehostaa päällisen verkkomateriaali ja pitoa tarjoaa vohvelikuvioitu kumipohja. Nilkan ympärillä ja iltissä oleva miellyttävä pehmuste tuntuu mukavalta koko päivän ajan. Hengittävyyttä tehostavat päällisen verkkopaneelit, jotka pitävät jalkasi viileänä myös liikkeellä ollessasi.

Voit käyttää kenkiä huoletta päivästä toiseen, tämän takaavat kestävä saumaton nahka sekä vohvelikuvioitu ulkopohja. Malli on moderni ja todella monipuolinen. Se sopiikin niin salille, juhliin kuin toimistollekin.

Pahoittelemme, hintoja ei nyt saatavilla.

Adidas Power Perfect III

Adidas Power Perfect III

Adidas Power Perfect III on todellinen suosikkikenkä jo pitkältä ajalta. Nämä uudistetut sekä päivitetyt kengät ovat markkinoiden parhaat painonnostokengät. Kenkien hinta-laatusuhde on erittäin kohdillaan. Kengät tuovat tarvittavaa vakautta sekä pitoa intensiiviseen painonnostoon, kuten esimerkiksi jalkakyykyissä ja etukyykyissä.

Päällinen on kevyttä ja synteettistä nahkaa. Hyvän ilmanvaihtuvuuden takaa hengittävä mesh-kangas. Parempi lateraalinen tuki tulee kenkien derby-rakenteesta. Kengissä on vakautta tuova tarranauhakiinnitys tarjoten myös kantapäälle täydellisen tuen.

Parhaat miesten salikengät

Gorilla Wear High Top

Gorilla Wear High Top

Korkeavartiset Gorilla Wear Hig Top kengät ovat erittäin miellyttävät käytössä, ja niitä käyttää mielellään myös vapaa-aikana. Kengät ovat ensisijaisesti suunniteltu painonnostoon, koska ne tarjoavat ohuen pohjansa ansiosta erinomaisen tuntuman. Kengät ovat erittäin kevyet käyttää.

Kengissä on tasainen pohja, joten ne soveltuvat loistavasti kuntosalitreeneihin. Kengät tukevat ja tasapainottavat liikkeitä. Kiinniommellut pohjat ovat joustavat ja litteät tasapainottaen liikkeitä. Nilkkaosa on pehmustettu. Materiaali on erittäin laadukasta mokkanahkaa sekä hengittävää verkkomateriaalia.

Upea muotoilu sekä tyylikäs ulkonäkö takaavat sen, että niitä voi käyttää muutenkin kuin salilla, myös vapaa-aikana.

Troy High Tops

Troy High Tops

Nämä unisex-kengät tarjoavat maksimaalisen tuen sekä suojan raskaan noston aikana, mutta ne sopivat myös hyvin ihan jokapäiväiseen käyttöönkin. Tukeva korkeatasoinen muotoilu sekä pehmeä pehmustettu sisäpuoli antavat nilkalle tukea ja äärimmäistä mukavuutta.

Vahvistettu kantapää takaa jalkojen vakauden sekä suojan. Raskaaseen nostamiseen soveltuu erittäin hyvin ommeltu ja liimattu pohja, joka on todella pehmustettu. Mokkamainen ulkopuoli on tuettu vahvistetuilla osilla ja siinä on hengittävät verkkoalueet maksimaalista ilmanvaihtoa varten.

Gorilla Wear Gym Hybrids

Gorilla Wear Gym Hybrids

Gorilla Wear Gym Hybrids tarjoavat vakautta koko jalalle sekä juuri oikean määrän kiinteyttä. Matalan mallin ansiosta nilkka on vapaasti esillä mahdollistaen ketterämmän ja taitavamman liikkeen. Kengän kevyt rakenne takaa, ettei sinun tarvitse käyttää ylimääräistä vaivaa jalkojen siirtämiseen.

Kengät ovat hengittävät ja niissä on varma istuvuus. Mesh-ulkopuoli sekä joustava sisäpuoli antavat kengälle joustoa kriittisimmillä alueilla. Kengän erilaiset ominaisuudet takaavat miellyttävän harjoittelukokemuksen.

Pehmeiden TPA-kantapääklipsien ja kohotettujen välipohjien tuki räjähtävien liikkeiden tai raskaiden nostojen aikana on tuntuva. Korkeajousiset EVA-pohjalliset tuovat mukavuutta ja suojaa voimakkailta liikkeiltä tai voimakkailta iskuilta.

Valintaopas kenkien ostoon

Tavalliset treenikengät ja salikengät

Tavalliset treenikengät

Niin kutsuttujen tavallisten treenikenkien, tai salikenkien, valmistajia on markkinoilla laajasti. Hyvät treenikengät tuntuvat jalassa kevyiltä, mutta vakailta. Mikäli treenikenkä joustaa liikaa sivusuunnassa, voi se olla vaaraksi tietyissä raskaissa liikkeissä, kuten kyykyssä tai maastavedossa. Jalkojen liikkumiseen kengässä on syytä kiinnittää huomiota.

Hyvät treenikengät antavat sinulle tukevan kontaktin alustaan, joka auttaa esimerkiksi painotangoilla tai käsipainoilla tehtävissä treeneissä. Kenkiä sovittaessa on hyvä kiinnittää huomiota siihen, minkälaisen tasapainon ne antavat sinulla. Etenkin seisoen tehtävissä liikkeissä hyvän tasapainon antavat treenikengät ovat ensiarvoisen tärkeät.

Saatavilla on myös treenikenkämalleja, joissa kengän nauhoituksen yli menevä hihna niin sanotusti lukitsee kengän jalkaan. Mikäli taas treeniin kuuluu paljon punnerrusasennossa tehtäviä liikkeitä, on hyvä kiinnittää huomiota kengän kärkeen. Mikäli kengänkärki on vahvennettu, ei se kulu niin nopeasti.

Jos taas treeniin kuuluu hyppytreeniä, joka on suosittua muun muassa rasvanpolttotreenissä, suosittelemme kenkiä valittaessa kiinnittämään huomiota kengän iskunvaimennukseen enemmän kuin, jos kenkiä käytetään pelkästään perinteiseen lihaskuntoharjoitteluun. Siinä tapauksessa kengän vakaus on iskunvaimennusominaisuutta tärkeämpi jalalle.

Tavallisten treenikenkien paras ominaisuus on monipuolisuus. Samoilla kengillä voi suorittaa useita erilaisia treenimuotoja salilla. Et tarvitse eri kenkiä painnonostoharjoitteeseen, kuntopiiriin ja alkulämmittelyyn. Mikäli kuitenkin painonnostotreeni on sinun juttusi, voi painonnostokenkiin satsaaminen olla sen arvoista.

Voit käyttää treenikenkiä lyhyiden matkojen juoksussa salilla, kuten vaikkapa lämmittelyssä tai treenin lopuksi. Jalat voivat kutenkin väsyä ja kulua, jos juokset useita kilometrejä juoksumatolla joka päivä. Jos käyt sekä juoksemassa että salilla, kannattaa miettiä, kumpaan harrastukseen kulutat enemmän aikaasi. Juoksukengät ovat parempi hankinta, jos käyt enemmän juoksemassa kuin salilla.

Painonnostokengät

Painonnostokengät

Painonnostokengät, jotka tunnetaan myös nimellä kyykkykengät, on kehitetty nimenomaan raskaaseen lihaskuntotreenaamiseen, alun perin juuri kyykkäämiseen. Painonnostokengät sopivat sinulle, joka keskityt perinteiseen salitreeniin pääasiassa ilman hyppyjä ja muita aerobisia harjoitteita.

Painonnostokengät sopivat treeniin, joka suoritetaan yleensä paikallaan seisten. Painonnostokengissä on yleensä kova kantaosa, ja ne eivät sisällä pehmeää pohjaa, kuten monet tavalliset treenikenkämallit. Kenkien pohja on tasainen ja melko kova. Usein kantaosa saattaa olla hieman kiilamaisesti korotettu (verrattavissa mataliin kiilakorkokenkiin).

Olet varmasti nähnyt salilla treenaajia, jotka laittavat kyykyssä kantapäiden alle levypainot päästäkseen kyykyssä syvemmälle. Painonnostokengän korotettu kantapää korvaa siis tämän kyykyssä kantapäiden alle laitettavan levypainon. On selvää, että painnonostokenkään istutettu kiilakorko on turvallisempi ja vakaampi kuin kantapään alle sijoitettu levypaino, etenkin siirryttäessä kyykkyasentoon ja pois siitä. Korotettu kantapää auttaa nilkkaasi liikkumaan paremmin, mikä on tärkeää kyykkytreenissä.

Liikkuva nilkka auttaa kroppaasi toimimaan oikeassa linjassa pitäen selkäsi suorana. Tällöin pääset kyykyssä myös huomattavasti alemmas kuin, jos jalkapohjasi olisi tasaisesti lattianpinnassa tai pehmeän vaahtomuovipohjan päällä, kuten tavallisissa treenikengissä. Huomaa kuitenkin, että painonnostokengissä on useita erikorkuisia korotettuja kantapäitä, joten testaa rauhassa, minkä korkuinen korotettu kantapää sopii juuri sinun nilkan ja jalkaterän liikkuvuuteen.

Painonnostokenkien ideana on tukea jalkaasi raskaissa tanko- ja painonnostotreeneissä. Mikäli nostaisit yli satakiloista tankoa tavallisilla, kevyillä treenitossuilla, saattaisivat jalkateräsi niin sanotusti vispata, eivätkä ne pysyisi tiukasti paikallaan. Tällöin tangon- tai painonnostosuorituksen laatu huonontuisi, ja pettävä tasapaino voisi aiheuttaa riskitilanteita. Raskaassa painnonnostotreenissä hyvä tasapaino ja vakaa jalan asento ovat ensisijaisen tärkeitä.

Myös painnonostokengissä on monesti tarrakiinnitys nauhojen päällä, jolloin kengät saadaan liimattua kunnolla kiinni jalkaterään. Painonnostokengät, toisin kuin tavalliset treenikengät, ovat melko painavat. Useat mallit saattavat painaa jopa kilon. Vakaat ja painavat kengät auttavat sinua pitämään tasapainon myös nostellessasi kolminumeroisia määriä.

Hyvät painonnostokengät parantavat treeni- ja painnonostosuoritustasi vieden treenisi aivan uudelle tasolle! Painonnostokenkien miinuspuoli on se, että niissä aerobisen treenin tekeminen ei ole suositeltavaa.

Muita vaihtoehtoja: paljasjalkakenkätrendi

Nykyään valikoimasta löytyy myös erittäin ohutpohjaisia, niin kutsuttuja paljasjalkakenkiä. Myös näitä malleja voidaan suositella, mikäli kaipaat treenissä erittäin hyvää kontaktia alustaan. On selvää, että paljasjalkakengät antavat aivan erilaisen tuntuman kuin kilon painavat painonnostokengät. Kuten artikkelin alussa todettiin, on ilman kenkiä treenaaminen paremmaksi jaloille kuin huonoilla kengillä treenaaminen. Koska kaikki kuntosalit eivät kuitenkaan anna treenata ilman kenkiä, voi paljasjalkakengät olla sinulle sopiva ratkaisu. Ota huomioon, että kaikille paljasjalkakengät eivät kuitenkaan sovi.

Monien tutkimusten mukaan paljasjalkakengät kehittävät nimenomaan jalkaterän ja nilkan lihaksistoa, kun jalat eivät ole ”lukittuna” raskaisiin kenkiin. Paljasjalkakengissä jalan lihakset pääsevät aktivoitumaan salitreenissä eri tavalla ja niiden on sanottu myös parantavan jalkojen hermostoa, kun jalat joutuvat työskentelemään eri tavalla salitreenin aikana. Tätä kautta lihaskuntosi kehittyy.

Jos olet treenannut salilla pitkään tavallisilla treenikengillä tai painonnostokengillä, suosittelemme, että siirryt hitaasti käyttämään paljasjalkakenkiä. Koska paljasjalkakengät vaativat nilkoilta ja jalkateriltä enemmän, pitäisi niiden käyttöä lisätä asteittain, esim. aluksi vartti per treenikerta.

Voiko juoksukengissä mennä salille?

Nainen sitoo kenkia

Loppuun on syytä huomauttaa, että juoksukenkiä ei suositella käytettäväksi lihaskuntoharjoitteluun. Vaikka ensin ajattelisit, että ovathan nekin liikuntaan tarkoitetut kengät, on ne tarkoitettu aivan erityyppiseen liikuntamuotoon eivätkä ne tue jalkaterää oikealla tavalla.

Juoksukengissä on yleensä panostettu enemmän vaimennukseen kuin treenikengissä. Luonnollisesti myös juoksukengän rakenne on mukautettu juoksuaskeliin. Treenikengissä taas vaimennusta ei juurikaan tarvita, joten sitä on vähemmän tai ei lainkaan.

Juoksukenkiä ei ole tarkoitettu voimaharjoitteluun, sillä salilla tarvitaan vakaita ja kevyitä kenkiä, jotka eivät ole liian pehmeät pohjan vaimennuksen vaikutuksen johdosta. Juoksukengät on tarkoitettu auttamaan viemään käyttäjäänsä eteenpäin, joten niiden pohja on vähän pyöreämpi, jolloin siirtymä kantapäästä varpaisiin on parempi.

Juoksukenkien vaimennusmekaniikka saattaa olla jopa vaarallinen painonnostotreenissä ja riskinä on loukkaantuminen. Jos teet vaikkapa raskasta kyykkyä tanko selässä, juoksukenkiä käytettäessä liike tuntuu kuin seisoisit jollain epävakaalla laudalla, johtuen juoksukenkien pehmeämmistä pohjista ja erilaisesta vaimennuksesta. Juoksukengät eivät myöskään estä sivusuunaista liikettä samalla tavalla kuin tavalliset treenikengät. Tästä syystä suosittelemme hankkimaan salille muut kuin juoksukengät.

Lopuksi: Yleistä kenkien valinnasta

Koska vaihtoehtoja on useita, suosittelemme hankkimaan salitreeniä varten vaikka parit eri kengät, joista toiset soveltuvat raskaaseen painonnostotreeniin ja toiset aerobisempaan lihaskuntotreeniin. Tällöin vältytään siltä, että vääränlaiset kengät aiheuttaisivat turvallisuusriskin tai vammoja. Kun valitset kengät oikein käyttötarkoituksen mukaisesti, minimoit vammojen riskin. Oikea kenkävalinta myös auttaa sinua saavuttamaan kaikkein parhaimmat tulokset treenistäsi.

Lisäksi on syytä kiinnittää huomiota kengän kokoon. Koska jalkamme turpoavat hieman urheillessa, on suositeltavaa, että treeni- ja salikengiksi valitaan noin puoli- tai kokonaisennumeron verran suuremmat kengät kuin arjessa käytettäessä. Pieni liikkumatila isovarpaan kohdalla kertoo oikeasta koosta treenaamista varten. Isovarpaan ei tule koskettaa kengän kärkeä. Kengät eivät kuitenkaan saa olla liian isot, sillä muutoin jalat hölskyvät niissä, eivätkä kengät tue lainkaan treenatessa.

Mitä enemmän teknologiaa kengässä on, sitä heikommaksi jalkaterä jää ja toiminnallisuus kärsii.

Koska treenikengät ovat kovassa käytössä, etenkin, jos treenaat lähes päivittäin, suosittelemme vaihtamaan kengät 1-1,5 vuoden välein. Tällöin varmistat sen, että salikenkäsi tarjoavat sinulle parhaan mahdollisen treenituen. Mikäli käytät painonnostokenkiä tavallisten treenikenkien lisäksi, ei niitä tarvitse vaihtaa niin usein. Monet valmistajat lupaavatkin, että painnonnostokengät kestävät hyvänä vuodesta toiseen.

Ennen kenkäostoksille suuntaamista, voit käydä läpi seuraavat asiat, jotka auttavat sinua valitsemaan juuri sinulle sopivan kenkätyypin:

  • Minkälaista treenimuotoa teet salilla?
  • Sisältyykö treeniisi paljon aerobista?
  • Treenaatko pääasiassa painonnostoa?
  • Tarvitsevatko nilkkasi tai jalkateräsi extratukea kengältä?
  • Kaipaatko paljasjalkafiilistä treeniisi?
    Muista varmistaa, että kengät istuvat juuri sinun jalkaasi ja, että ne ovat oikean kokoiset. Parhaat salikengät ovat ne, jotka tuntuvat parhailta juuri sinulle.
Vieritä ylös