Kehonkoostumusmittaukset nopeasti ja helposti

Kehonkoostumusmittaukset

Kehonkoostumusmittaus on bioimpendanssimenetelmään perustuva teknologia, joka tarjoaa tarkan tiedon lihaksen, rasvan sekä veden määrästä kehon eri osissa. Perinteisesti tällaiset mittauslaitteet ovat olleet saatavilla ainoastaan ammattikäyttäjille, ja mittaukseenkin on päässyt vain kuntosalin, fysioterapian tai työterveyshuollon kautta. Onneksi tämä on muuttunut ja mittaukseen pääsee helpommin kuin koskaan.

Mikä on kehonkoostumusmittaus?

Kehonkoostumusmittaus on moderni menetelmä, jolla määritellään kehon hyvinvointi. Mittaus näyttelee tärkeää roolia terveyden ylläpidossa sekä kroonisten sairauksien ennaltaehkäisyssä. Sen avulla voidaan myös seurata erilaisilla toimenpiteillä ja elintapojen muutoksilla aikaansaatuja tuloksia. Kehonkoostumusmittauksessa määritetään painon lisäksi kehon koostumuksen ainesosat, kuten nesteet, mineraalit, proteiinit ja rasva. 

Kehonkoostumusmittaus on loistava tapa selvittää kehon sisäinen tila ja siinä tapahtuvat muutokset. Se on ylivertainen menetelmä, sillä se raportoi yksilöllisestä ravitsemustilasta ja henkilön terveydentilasta niin tarkasti, ettei se ole muilla menetelmillä mahdollista. Tulokset ovat erinomainen terveyden mittari auttaen tekemään parempia valintoja. Lue Bodymaja kokemuksia täältä.

Kuinka Inbody mittaus toimii?

Mitattava henkilö on jo etukäteen antanut pituustietonsa, koska se on välttämätön kehon tilavuuden määrittämiseksi. Itse mittauksessa hän astuu laitteelle, joka mittaa myös painon. Tämän jälkeen otetaan kiinni käsikahvoista, joissa on mittauselektrodit. Jalkojen alla on myös vastaavanlaiset elektrodit. Sitten laite lähettää hyvin pieniä sähköimpulsseja elektrodeista toisiin ja mittaa näin kehon aiheuttamat muutokset sähkövirtaan. 

Mitattava henkilö

Sähkön johtavuus mitataan bioimpedanssilla, sillä eri kudokset aiheuttavat sähkövirralle erilaisen reaktion. Neste johtaa erinomaisesti sähköä, ja rasva taas vastaavasti toimii melkein kuin eristeenä.

Kun nesteen määrä on mitattu, mittauslaite pystyy määrittämään rasvattoman massan. Rasvaton massa on kehonkoostumusmittauksen kulmakivi, sillä kun se on oikein määritetty, myös rasvamassa ja rasvaprosentti määritellään oikein. Mikäli haluaa selvittää enemmän oman kehon toiminnasta, voi olla hyvä käydä myös verikokeissa. Lue Puhti kokemuksia täältä

Tanita kehonkoostumusmittaus

Tanita kehonkoostumusmittari tarjoaa nopean mittauksen jälkeen kehonkoostumusmittauksen perusarvot. Erinomaisina motivaattoreina parempaa elämää kohti toimivat metabolinen ikä ja viskeraalinen rasva.

Tanita kehonkoostumusmittaus tarjoaa seuraavat arvot raportissaan: paino, rasvaprosentti, veden massa, lihasmassa, vartalotyyppi, perusaineenvaihdunta, metabolinen ikä, painoindeksi sekä viskeraalinen rasva arvo.

Kehonkoostumusmittauksen turvallisuus

Bioimpedanssimittaus on erittäin turvallinen tapa mitata kehon koostumusta, sillä mittauksessa käytetty sähkövirta on todella pieni eivätkä käytetyt taajuudet stimuloi hermoja.

Inbodylla on tarkka seurantamenetelmä ja sitä on käytetty ilman raportoituja haittavaikutuksia noin 25 vuoden ajan. Kuitenkin Inbody mittaus on kielletty sydämentahdistinpotilailla, sillä näiden laitteiden keskinäistä yhteensopivuutta ei ole testattu.

Viskeraalirasva on termi, joka jokaisen tulisi tuntea

Mikä ihmeen viskeraalirasva? Tämä on sisäelinten ympärille kertyvä rasvakerros, vallaten vähitellen elimistöä. Totta on, että sisäelinrasva koskettaa kaikkia iän myötä, mutta se muuttuu vaaralliseksi, kun sen määrä kasvaa liian suureksi. Pelkkä rasvaprosentin mittaus siis ei riitä, vaan tarvitaan syvällisempää analysointia.

Vatsaontelossa oleva rasva vapauttaa aineenvaihduntatuotteita suoraan verenkiertoon ja häiritsee näin sisäelinten toimintaa. Tämä ilmenee tunnetusti rasvamaksan muodossa, mutta se ei ole ainoa tapa. Esimerkiksi suolistosairauksien, diabeteksen sekä sydän- ja verisuonitautien ilmeneminen on selkeästi yhteydessä viskeraalisen rasvan määrään.

Sillä on myös yhteyksiä moniin erilaisiin syöpiin ja lisäksi naisilla sisäelinrasvan kertyminen lisää häiriöitä kuukautiskiertoon ja aiheuttaa jopa lapsettomuutta. Viskeraalirasva voi olla taustatekijänä väsymyksessä, ahdistuksessa sekä korkeiden kortisolitasojen kautta myös masennuksessa.

Parhaiten oman kehon viskeraalirasvaa voi vähentää oikeanlaisella ruokavaliolla ja säännöllisellä liikunnalla, sillä liikunta tehostaa ruokavalion vaikutuksia. Paitsi rasvojen vähentäminen, myös vähähiilihydraattinen ruokavalio on loistava keino vähentää viskeraalirasvaa.

Inbody kehonkoostumusmittaukseen valmistautuminen

Jotta mittaustulos olisi mahdollisimman tarkka, seuraavia ohjeita tulee noudattaa kun Inbody-mittaus on ajankohtainen:

  • Saavu mahdollisimman kevyessä vaatetuksessa, riisu kello sekä isot korut
  • Vältä aterioita sekä runsasta juomista vähintään kaksi tuntia ennen mittausta, sillä ateriat vaikuttavat hetkellisesti painoon. On hyvä käydä mittauksessa aamulla tai ennen pääaterioita.
  • Käy vessassa ennen mittausta, sillä virtsarakon tulisi olla tyhjä.
  • Vältä hengästyttävää liikuntaa ennen mittausta, sillä fyysinen rasitus vaikuttaa nestemääriin sekä lihasten verenkiertoon.
  • Älä ole kylmässä tai kuumassa tilassa ennen mittausta, sillä tällaiset olosuhteet vaikuttavat kehon nesteiden kiertoon. Suoraan saunasta tai suihkusta ei siis kannata mennä mittaukseen. Mikäli on kylmä pakkassää, varaa hetki lämmittelyyn ennen mittaukseen menoa.
  • Seiso paikallasi vähintään viisi minuuttia, niin nesteet jakautuvat normaalisti. Nesteiden sijaintiin vaikuttaa pitkään jatkunut istuminen tai makuulla olo.
  • Vältä alkoholin runsasta käyttöä vähintään 12 tuntia ennen mittausta. Liika alkoholi vaikuttaa nestetasapainoon ja vie aikaa saada se normaaliksi.
  • Naisten kannattaa huomioi kuukautisten mahdollisesti aiheuttama nestekertymä. Mikäli paino nousee kuukautisten aikana, käy mittauksessa jonain muuna ajankohtana
  • Älä käytä voidetta jalkapohjissa tai kämmenissä ennen mittausta.

Tulosten analysointi

Kehonkoostumismittaus tulokset ovat mielenkiintoisia ja ne antavat arvokasta tietoa oman hyvinvoinnin edistämiseen. Mittaus antaa henkilökohtaisia tuloksia, sillä esimerkiksi painoindeksi tai vyötärö-lantiosuhteen mittaaminen ovat huomattavasti rajallisempia, koska ne ovat sidoksissa keskiarvoihin.

Mikäli hyvinvointia tarkkaillaan ainoastaan keskiarvoja katsomalla, ei saada tarkkoja tuloksia. Inbody mittaus onkin perinteisiä keinoja parempi tapa tarkkailla ruokavalio- ja elintapamuutosten vaikutusta. Mittauksen tuloksissa ilmoitetaan kuitenkin kehonkoostumusmittaus viitearvot, joiden välille optimaaliset arvot sijoittuvat.

Kenelle kehonkoostumusmittaus sopii?

  • Laihduttajille ja elämäntapamuutoksen tekijöille. Kun käy säännöllisesti mittauksessa, saa varmuuden siitä, että on menossa oikeaan suuntaan ja on kannattanut nähdä vaivaa asian eteen. Mittaus vie seuranaan ihan nextille levelille, joten se on tehokkaampi keino seurata muutosten vaikutusta kehossa.
  • Kuntoilijoille. Olipa tavoitteena lihasmassan kasvatus, kiinteytyminen tai fyysisen kuunon ylläpito, kehonkoostumusmittaus tuo avun treenien suunnittelemiseen. Tarkan tiedon ansiosta harjoittelu tapahtuu oikein ilman loukkaantumisia. Treenit voi kohdistaa juuri sinne mihin pitääkin.
  • Huippu-urheilijoille. Tällä tasolla on ehdottoman tärkeää seurata oman kehon toimintakykyä sekä hyvinvointia. Mittaustulokset ovat erinomainen tapa seurata tärkeimpiä mittareita, kuten lihasmassan kehitys sekä tasapaino.
  • Istumatyöläisille. Pitkäkestoinen istuminen ei ole hyväksi, joten on hyvä saada selville toimistotyön riskitekijät ja niiden vaikutukset kehoon. Vähäinen liikunta sekä viskeraalirasva yhdessä voivat olla riski sairastua monenlaisiin elintapasairauksiin.
  • Kuntoutujille. Mittaustulokset auttavat seuraamaan esimerkiksi tulehdustilojen parantumista. Lukujen avulla saa varmuuden siitä, että sairaus tai vaiva on voitettu. 
  • Ikääntyville. Mittaus huomioi aina henkilön iän ja muut henkilökohtaiset ominaisuudet. Tärkein seurattava arvo ikääntyvillä on erityisesti viskeraalirasvan määrä sekä lihasmassan vähentyminen. 
  • Oman kehonsa toiminnasta kiinnostuneille. Jokaisella on mahdollisuus saada kattava raportti oman fyysisen hyvinvointinsa tilasta. Tulosten avulla voi tehdä järkeviä valintoja arjessa. 

Usein kysytyt kysymykset

Voiko kehonkoostumusmittauksen tulokseen luottaa?

InBodya on käytetty tuhansissa julkaisussa, joten sen luotettavuus on hyvin dokumentoitu. Inbody-mittausta käytetään useimmissa suomalaisissa yliopistoissa.

Miten kehonkoostumuksen mittaaminen tapahtuu?

Toimenpide on nopea, astut vain laitteelle ja seisot paikallasi minuutin ajan. Tulokset ovat saatavilla heti mittauksen jälkeen.

Mitä kehonkoostumuksen mittauksessa tehdään?

Mittauksen aikana seisot kevyissä vaatteissa paljain jaloin laitteella, pidät käsikahvoista kiinni, jolloin laite suorittaa impedanssimittaukset kuudella taajuudella.

Miten valmistautua Inbody mittaukseen?

Vältä syömistä ja juomista 2 tuntia ennen mittausta, vältä alkoholia, käy vessassa, vältä kovaa liikuntaa sekä kylmiä ja kuumia olosuhteita, älä käytä rasvaisia ihovoiteita.

Kuinka kauan Inbody mittaus kestää?

Inbodyn mittausvaihe kestää 15-60 sekuntia, joten se on nopea toimenpide.

Paljonko kehonkoostumusmittaus maksaa?

Kehonkoostumusmittaus hinta vaihtelee riippuen palveluntarjoajasta, mutta esimerkiksi Bodymajalla se maksaa alkaen 19,90 euroa.

Scroll to Top